رسانه‌ها: تیم بایدن برای خنثی کردن دیپلماسی ترامپ با ایران همکاری کرد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر رسانه‌ها: تیم بایدن برای خنثی کردن دیپلماسی ترامپ با ایران همکاری کرد
رسانه‌ها: تیم بایدن برای خنثی کردن دیپلماسی ترامپ با ایران همکاری کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
اشتراک
رسانه‌های آمریکایی با اشاره به نفوذ ظریف بر گروهی از سیاست مداران آمریکا، قدرت وی را فراتر از میز مذاکره ارزیابی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، نیویورک تایمز نوشت، رئیس جمهور ترامپ در سال 2019 تلاش کرد تا یک کانال ارتباطی با مقامات ارشد ایرانی باز کند و جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر را یک فرصت بالقوه برای از بین بردن تنش های فزاینده با تهران دانست، اما تلاش ناکام ماند.

با این حال، دو ماه قبل، کانال برگشت متفاوتی در نیویورک رونق داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که روان انگلیسی صحبت می‌کند در تلاش آشکار برای تضعیف تیم ترامپ و ایجاد زمینه برای روابط پس از ترامپ، با رابرت مالی که مشاور رئیس جمهور اوباما در خاورمیانه بود، دیدار کرد.

بایدن آماده مذاکره با تهران درباره برنامه هسته ای ایران است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
بایدن آماده مذاکره با تهران درباره برنامه هسته ای است

در تلاش برای مقابله با ضد دیپلماسی دریچه ای برای روابط عمیق آقای ظریف با لیبرال های با نفوذ ایالات متحده طی دهه گذشته ایجاد شده است. این روابط به شکلی توسعه یافتند که منابع امنیتی و اطلاعاتی سطح بالا به رژیم ایران اجازه می دهند آقای ترامپ را دور بزند و مستقیماً با سیاستمداران دولت اوباما کار کند که تهران امیدوار است به زودی به قدرت در واشنگتن بازگردند.

یکی از این افراد وزیر خارجه سابق، جان کری بود که در سالهای ترامپ با آقای ظریف دیدار داشت. ارنست مونیز، وزیر انرژی دوران اوباما نیز همین کار را کرد. آنها به همراه آقای مالی، برترين مذاكره كنندگان آمريكا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک 2015  بودند. به عنوان بخشی از این معامله، تهران قول داد فعالیتهای غنی سازی هسته ای خود را در ازای تخفیف تحریمهای اقتصادی و دستیابی به دهها میلیارد دلار حسابهای بانکی مسدود شده، محدود کند.

آقای ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از این پیمان خارج کرد. وی به نیاز به توافق بسیار سخت تری اشاره کرد که همچنین به پشتیبانی ایران از گروه های تروریستی و رفتارهای بی ثبات کننده آن در خاورمیانه می پردازد.

آقای کری و آقای مالی اکنون در دولت بایدن هستند، آقای کری به عنوان مشاور اقلیمی و آقای مالی آماده است تا در سمت خود به عنوان نماینده ویژه در امور ایران در وزارت امور خارجه نقش اصلی را در روابط ایالات متحده و ایران بازی کند.

اما قدرت آقای ظریف بسیار فراتر از میز مذاکره است. منابع متعددی به واشنگتن تایمز گفته اند که وی نفوذ عظیمی بر یک گروه کاملاً گره خورده در سیتستهای داخل ایالات متحده دارد که مدتهاست از واشنگتن می‌خواهد تا یک روش راحت تر در برابر ایران پیش بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала