ظریف: ایران هیچ تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته ای نمی کند

CC BY 4.0 / IRNA / ظریف: ایران هیچ تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته ای نمی کند
ظریف: ایران هیچ تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته ای نمی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران: مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست های ترامپ است، نه اوباما.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران بیان این که آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند، تاکید کرد: و باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند. ما درخواست های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. به دلیل سیاست های آمریکاست که دارایی های ما در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده اند. این رویکرد می بایست تعییر کند. اما دولت بایدن همچنان به مسدود کردن پول ایران برای خرید واکسن کووید-19 ادامه می دهد.

ظریف با اشاره به تحولات هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام گفت که ایران اکنون ذخیره اورانیوم بیشتری دارد، هرچند که ما هیچ کس را تهدید نمی کنیم و تنها از حق خود استفاده می‌کنیم. اگر آمریکا خواهان تعامل اقتصادی با ما نیست اما باید به بقیه اجازه تجارت با ایران را بدهد.

ظریف شرط پیوستن آمریکا به برجام را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
ظريف: آمريكايى ها با كلمات بازى می كنند تا متن برجام را تغيير دهند

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام تاکید کرد که ایران نیازی به این کار ندارد. آمریکا باید بداند که ما نیازی به خروج از برجام نداریم و می توانیم از حقوق خود در توافق بهره ببریم. ما توافق نکردیم که آن را کنار بگذاریم ما مذاکره کردیم که به تعهداتمان عمل کنیم. ما طبق مفاد برجام حق داریم که از اجرای تعهدات‌مان عقب بنشینیم. آمریکا در بازی خود و تلاش برای اعمال فشار بر ایران یک اشتباه بزرگ کرد؛ اکنون وابستگی ما به نفت به مراتب کمتر شده است. آمریکا در نهایت، دیر یا زود خواهد فهمید سیاست‌هایش غیر قانونی است و باید این سیاست های خود را تغییر دهد چراکه نتیجه ای نداشته است.

وزیر امورخارجه ایران ادامه داد: برخی رژیم های عربی به اشتباه فکر می کنند که اسرائیل می تواند برایشان امنیت به ارمغان بیاورد اما آنها باید بدانند که ما خواهان روابط با همسایگان عرب خود هستیم. کشورهای منطقه باید به همسایگی خود بازگردند. ما به دنبال سلطه بر منطقه نیستیم و می خواهیم روابط خوب با همسایگان‌مان ایجاد کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала