آیا تعهدات طرف های برجامی انجام خواهد شد؟

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع، نهایت همکاری را داشتیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 15 فوریه اظهار داشت که اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری ایران در ادامه افزود:« در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع، نهایت همکاری را داشتیم. در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسؤولیت در حفظ محرمانگی اسناد دارد.

مسائل ریز فنی را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پرسیده شود. در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.

نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت. پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

لاوروف از احتمال قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
لاوروف از احتمال قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا سخن گفت

همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را به اطلاع آژانس خواهد رساند و همه این اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند.

درباره برنامه هسته‌ای ایران، موضع ایران تغییر نکرده است وبر صلح آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و این موضع تغییر نکرده است و فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است.

هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته شده در صحنه بین‌المللی در مورد منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند. برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام برای حل و فصل بحران ساختگی در مسیر پیگیری است.

سه کشور اروپایی راه ساده‌تری را دارند که به همه تنش‌ها پایان دهند و آن اینکه به تعهدات برجامی برگردند و این راه ساده‌تر است. برجام در شرایط حساسی است و این گونه تنش آفرینی‌ها به برجام کمکی نمی‌کند.

بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح آمیز هسته‌ای خود همواره این را مدنظر داشت و این را به خاطر برجام متوقف کرده بود. اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه برای سوخت. اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند ایران هم فردای آن روز به تعهداتش برمی گردد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала