یادداشت جناب آقای کاظم جلالی سفیر ج.ا.ایران در فدراسیون روسیه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب

© Photo / سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیهسفیر ایران در روسیه
سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
روز دهم فوریه ۱۹۷۹ روز بسیار مهمی در تاریخ ایران و در نگاهی وسیعتر روزی دوران ساز در تاریخ منطقه و تاثیر گذار بر تحولات جهانی است.

در این روز مبارزات طولانی ملت ایران برای پی ریزی جامعه ای مبتنی بر اراده مردم و ارزشهای الهی به ثمر نشست و پایان حکومت دست نشانده غرب در ایران رسما اعلام شد و افقی تازه در تحولات جامعه ایران گشوده شد.

 مراسم ۲۲ بهمن در سراسر ایران آغاز شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
مراسم ۲۲ بهمن در سراسر ایران آغاز شد

در این افق گشایی، دو عامل نقش تعیین کننده و اساسی داشتند:

نخست حضور میلیونی توده های مردم  و گروه های مرجع اجتماعی بود که در مبارزه ای منسجم و مشترک کشور ایران را در موقعیتی تازه قرار دادند که تبدیل به الگویی الهام بخش برای ملتهای دیگر شد و آثار و نتایج حاصل از این نهضت در تمامی جهان اسلام خود را نشان داد و به جنبشهای حق طلبانه مردم نیرو و توان و جهتی تازه بخشید. تحولات ناشی از این انقلاب بزرگ را در منطقه وسیعی از جهان بروشنی میتوان دید.

تحولات ملهم از انقلاب ایران در بیش از چهار دهه گذشته، نه تنها فروکش نکرده بلکه بر شدت و گستره آن افزوده شده و در حوزه وسیعی از جهان اسلام آثار تحولات ناشی از این الهام بخشی در حال آشکار شدن است.

چون نیروی پیش برنده این تحولات ناشی از آگاهی وسیع مردم و عزم جدی آنها برای تغییر در وضع موجود است،  شتاب تحولات نیز افزاینده بوده و  رخوت و فترتی در  این پدیده رخ نداده و همچنان پرتوان به سوی افق گشایی های نوین در حال حرکت است.

موشک های سپاه در مراسم 22 بهمن  + عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2019
موشک های سپاه در مراسم 22 بهمن + عکس

عامل دوم در پیروزی انقلاب ایران رهبری داهیانه و خالصانه حضرت امام خمینی بود که در روندی مستمر مبارزات ملت را طی سالهای طولانی و به رغم شرایط دشوار ، رهبری کرد و مشکلات حادث شده ناشی از ایجاد محدودیت و فشار حکومت پهلوی، اندک تزلزلی در ادامه مسیر مبارزه، برای او پیش نیاورد.

در هدایت این نهضت الهی، سرچشمه حرکت بخش و آگاهی دهنده او آموزه های الهی بود. هیچ عاملی نتوانست در اراده او در مبارزه علیه ظلم و وابستگی، اندک خللی ایجاد کند. نه مضایق  و فشارها و مشکلات دوران مبارزه در روند مبارزه و رهبریش خللی ایجاد کرد و نه  پیروزی بر دیکتاتور حاکم و متکی به بیگانه سرمستش کرد .

درایت و هوشمندی و افق وسیع و تربیت اخلاقی و معنوی او چارچوبی استوار و اصولی در مبارزه و رهبری مردم برای وی فراهم کرد که تا پایان عمر پر برکتش دوام داشت.

برغم رویارویی او با نظامی سرکوبگر و خشن، در مبارزه هرگز خشونت را ترویج نکرد و انقلاب ایران را به نمادی از  تقابل گل و گلوله تبدیل کرد که نهایتا گل برنده شد.

اکنون پس از گذشت چهل و دو سال از انقلاب ایران، هنوز  هم حضور مردم و رهبری هوشمند عوامل تضمین کننده حیات نهضت است و تا روزی که این دو عامل در پیوندی اصولی با یکدیگر باشند، حرکت و پویایی و دستاوردهای مثبت تازه، نتیجه آن خواهد بود.

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همه دوستداران آزادی و استقلال تبریک میگویم و امیدوارم این چراغ روشن بتواند مسیر سعادت را بر روی همه ملتهای دربند جهان باز کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала