ایران ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از طریق کووکس دریافت می کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه شرکت آسترازنکا به ما اعلام کرده است که ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا در فوریه از طریق کووکس به ما تحویل می‌‌شود، از آغاز خیز جدید بیماران کرونایی سرپایی در تهران خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نمکی درباره واردات واکسن کرونا خاطرنشان کرد: شرکت آسترازنکا به ما اعلام کرده است که 4.2 میلیون دوز واکسن کرونا در فوریه از طریق کووکس به ما تحویل می‌‌شود. واکسن روسی اسپوتنیک وی در برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس مصرف و ثبت شده است؛ کمپانی دیگر، سینوفارم چین است که در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، اندونزی و بسیاری نقاط دیگر ثبت و مصرف می‌‌شود.

امضای قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی میان مکزیک و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
امضای قرارداد خرید واکسن "اسپوتنیک وی" میان مکزیک و روسیه

وی ادامه داد: دو کمپانی هندی در جاهای مختلف دنیا ثبت شده‌‌اند؛ امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری‌‌های رئیس جمهور، بانک مرکزی و همراهی وزارت راه برای حمل ونقل واکسن‌‌ها، واکسن‌‌ را وارد و به گروه‌‌های آسیب‌‌پذیر با رعایت اولویت و عدالت تزریق کنیم. از منابع معتبر جهان واکسن را وارد خواهیم کرد و واکسن ایرانی ما نیز در بهار آینده تقدیم ملت شریف ایران خواهد شد.

سعید نمکی با ضمن اظهار نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی افزود: خیز ملایمی را در تعداد بیماران سرپایی در برخی استان‌‌ها از جمله تهران مشاهده می‌‌کنیم. در تهران یک خیز ملایم در تعداد بیماران سرپایی شروع شده است که این امر منجر به افزایش تعداد بستری‌‌ها و در هفته‌‌های بعد افزایش مرگ و میر خواهد شد. میزان رعایت پروتکل‌‌ها کمتر از حد مطلوب ماست.

نمکی ادامه داد: مورد جدیدی از ویروس کرونای انگلیسی در کشور نداریم. غیر از مواردی که پیش از این گزارش کرده بودیم در خیز استان‌‌ها و مبادی ورودی کشور مورد جدیدی از ویروس جهش‌‌یافته نداریم.

وزیر بهداشت با بیان این‌‌که عده‌‌ای با خیراندیشی یا بداندیشی سؤالاتی در ذهن مردم درباره واکسن کرونا ایجاد کرده‌‌اند، گفت: من نه سیاسی و نه سیاست زده هستم؛ ما خود را مکلف به خدمت به همه مردم می‌دانیم، واکسن را سیاسی نکنید، اگر عده‌‌ای برای صندلی‌‌هایی خواب‌‌هایی دیده‌‌اند، ان شالله اگر ملت ایران روزی این‌‌ها را به غلامی پذیرفت، بر این صندلی‌‌ها بنشینند اما خواهشم این است که امروز، مسائل سلامت را سیاسی نکنند.

وی ادامه داد: از روزهای نخست کمیته ملی را برای واکسن تشکیل دادیم و بزرگترین هدف ما ساخت واکسن ایرانی کرونا با تکیه بر دانش داخلی بود. ما از ابتدا می‌‌دانستیم که ظرفیت واکسن‌‌سازهای همه دنیا، به اندازه پوشش واکسیناسیون 10 درصد از مردم جهان نخواهد بود به همین دلیل از روز اول سعی کردیم شرکت‌‌های داخلی را گرد هم بیاوریم.

وی تصریح کرد: اولین واکسن ایرانی کرونا در حال تست انسانی است و به خوبی پیش می‌‌رود؛ در اوایل هفته آینده مجموعه انستیتو رازی که مجوز تست انسانی واکسن کرونا را گرفته کار خود را آغاز خواهد کرد؛ مجموعه سومی نیز در دست پیگیری است؛ مجموعه‌‌ای که در انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی از کوبا در حال پیگری است فاز سوم کارآزمایی بالینی را دنبال می‌‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала