آیا دلار زیر 20 هزار تومان خواهد رفت؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
اشتراک
همتی: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شوک قیمتی می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری با تأکید براینکه دلار زیر ۲۰ هزار تومان «شدنی» است،‌ تأکید کرد که در روزهای آینده نرخ سود بین بانکی به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود:« بازار نرخ دلار 20 هزار تومانی را در هفته های قبل دید و بازهم خواهد دید، جو روانی حاکم در بازار سرمایه و ارز باعث تغییرات در این بازارها می شود. انتظارات حتما تعدیل خواهد شد. ممکن است که دلار به زیر 20 هزار تومان برسد و بنده معتقدم امکان تعدیل نرخ ارز وجود دارد.

نماینده مجلس ایران: افزایش حقوق ها به گرد تورم نمی ‌رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2020
نماینده مجلس ایران: افزایش حقوق ها به گرد تورم نمی ‌رسد

اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست. دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد، تصریح کرد: سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی توان به متغیرهای کلان اقتصادی به صورت منفرد نگاه کرد.

با کاهش انتظارات تورمی و کاهش شتاب رشد نرخ ارز در سال آینده به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. اقتصاد ما به شدت به نرخ ارز حساس است و فقط نباید صادرکننده را دید، واردکننده و مردم عادی را هم باید در نظر داشت؛ نرخ ارز در قدرت خرید مردم اثر می گذارد.

اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچوجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

ارز بازار آزاد الان 23 هزار تومان است، اگر 4200 را برداریم، باید این نرخ را به 23 هزار تومان برسانیم. بانک مرکزی طی سال جاری 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده است. ارز باید تک نرخی باشد و رانتی نباشد ولی باید با تدبیر این کار انجام شود و شوک قمیتی به جامعه وارد نشود.

من مخالف حذف ارز 4200 تومانی نیستم اما باید ابعاد مختلف آن دیده شود و آسیبی به زندگی روزمره مردم وارد نشود. اگر 40 هزار تومان میخواهیم به مردم بدهیم 80 هزار تومان به هزینه هایشان اضافه نکنیم.

در حال حاضر وارد کنندگان در نیما خرید ارز نمی‌کنند و عرضه از تقاضا بیشتر شده است. واردکنندگان پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را دارند برای همین عرضه بیش از تقاضاست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала