چرا تولید واکسن داخلی نسبت به واردات واکسن خارجی اهمیت دارد؟

© Photo / Twitter account of IDT Biologikaتولید واکسن
تولید واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: ارز اختصاصی به خرید واکسن را برای تقویت تولید داخلی بگذاریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، واکسن‌های خارجی کرونا هیچ اطمینانی نداشته و تولید داخلی و ساخت واکسن‌های ایرانی، کشور را از این بیماری منحوس نجات خواهد داد.

با شناسایی اولین بیمار کرونایی در آذر ماه سال گذشته در شهر ووهان چین، شروع اپیدمی کرونا ویروس در جهان استارت خورد و دیری نکشید که در 29بهمن ماه سال گذشته اولین بیماران کرونایی در کشور و در شهر قم شناسایی شد.

آتش سوزی در بزرگترین انستیتوی تولید واکسن کرونا در هند  - اسپوتنیک ایران
آتش سوزی در بزرگترین انستیتوی تولید واکسن کرونا در هند

واکسن‌هایی که همیشه برای مبارزه با بیماری‌های ویروسی همانند کرونا به‌کار گرفته می‌شد اکثراً ویروس‌های ضعیف شده و یا کشته شده هستند، اما در چند وقت اخیر دو شرکت فایزر و مُدرنا  آمریکا با ساخت واکسن به شیوه‌ای نوین از ساخت واکسن کرونا خبر دادند. البته دانشمندان کشور ما نیز همیشه در ساخت واکسن حرفی برای گفتن داشته‌اند و کشور ما در این زمینه حساس یکی از بهترین کشورهای جهان است.

حدود یک ماه گذشته خبری در رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست شد و آن این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی ورود واکسن فایزر آمریکایی که چندان خوب عمل نکرده و هر از چندگاهی خبر عوارض استفاده از آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود را به کشور «ممنوع» اعلام فرمودند.

با انتشار این خبر رسانه‌های خارجی و معاند به تحریف سخنان مقام معظم رهبری پرداختند و قضیه را به گونه دیگری روایت می‌کردند که رهبر ایران درصدد جلوگیری از ورود واکسن به کشور ایران است و به گفته آنها این جان مردم است که به خطر می‌افتد! آنان با این کارشان قصد داشتند واکسن‌های آمریکایی را با تبلیغات رسانه‌ای خود قوی‌تر از دیگر واکسن‌ها جلوه دهند.

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان نیز در این‌باره اظهار داشت:« واکسنی می‌تواند در سیستم بهداشتی مفید باشد که اولاً کارایی مناسبی داشته باشد، دوماً به صورت آسان و به تعداد کافی در دسترس و دسترسی به آن باثبات باشد، سوماً سلامت واکسن مورد تأیید باشد.

همچنین مشخص نیست رفتار این بیماری در سال‌های آینده چگونه خواهد بود و آیا به صورت بیماری بومی در خواهد آمد یا خیر، بنابراین در این شرایط یکی از بهترین گزینه‌های موجود، سرمایه‌گذاری روی واکسن داخلی است.

هدف اصلی بازداشت های اخیر در عربستان چه بود؟ - اسپوتنیک ایران
بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری تاریخ بشر در عربستان +ویدئو، عکس

مسئله دیگر این است که برخی از واکسن‌ها از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کنند که به‌خوبی مورد بررسی و تست قرار نگرفته‌اند، بنابراین باید همه جوانب را در نظر داشت کما اینکه یقیناً وزارت بهداشت پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب بهترین تصمیم‌گیری را در تولید واکسن انجام خواهد داد.

حقیقتاً ما امکانات نگهداری از واکسن‌هایی مانند مدرنا و فایزر را نیز به صورت وسیع در اختیار نداریم چرا که نگهداری از این واکسن‌ها شرایط خاصی را لازم دارد که با برنامه ملی واکسیناسیون در کشورمان هماهنگ نیست.

تهیه و تولید واکسن مخصوصاً برای این بیماری که دارای آینده‌ای نامعلوم است یک بحث استراتژیک و زیرساختی است. با وجود دانشمندان و انستیتو‌های فعال در زمینه ساخت و تولید واکسن‌های مختلف در کشور، امکان تولید واکسن در داخل کشور وجود دارد و دانشمندان ایرانی در این ‌حوزه فعال هستند و امیدواریم تولید چنین واکسنی راه را برای پیشرفت‌های بیشتر در حوزه واکسن‌سازی که در آینده بسیار مهم و استراتژیک بوده، باز کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала