پلکانی شدن توزیع منابع ۱۴۶ هزار میلیارد تومانی یارانه

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر بودجه ایران
بودجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون تلفیق بودجه: در سال آتی یارانه نقدی و معیشتی تجمیع خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، حسین علی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه در سال آتی یارانه نقدی و معیشتی تجمیع خواهد شد، گفت که کل منابع مربوط به پرداخت نقدی یارانه از ۷۴ به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رشد کرد.

در تبصره 14 لایحه بودجه که از طرف دولت به مجلس ارائه شده منابع 300 هزار میلیارد تومانی لحاظ شده بود. مجلس و کمیسیون تلفیق بر  حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی تاکید داشتند تا از این طریق برای پوشش افزایش قیمت اقلام مربوطه با یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران کنند. در نهایت با حذف ارز ترجیحی منابع تبصره 14 بودجه به 429 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت:«‌در لایحه پیشنهادی دولت 43 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و 31 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی لحاظ شده بود. بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و بعد از حذف ارز 4200 تومانی واردات نهاده های دامی این منابع به 146هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

خط فقر در تهران ۱۰ میلیون تومان شد  - اسپوتنیک ایران
خط فقر در تهران ۱۰ میلیون تومان شد

تجمیع یارانه نقدی و معیشتی یکی از تغییرات مهمی در تبصره 14 بودجه است. بر این اساس، کل منابع تبصره 14 بودجه به 429 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در سال آتی 10 میلیون نفر یارانه نقدی ماهیانه 267 هزار تومانی دریافت میکنند، گفت: در پله دوم 25 میلیون نفر ماهیانه 183 هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

بر این اساس، 23 میلیون نفر ماهیانه 136 هزار تومان و 20 میلیون نفر نیز 91 هزار تومان یارانه نقدی دریافت میکنند. هرچند عقیده کمیسیون تلفیق بودجه این بود که دهک بالای درآمدی باید از صف دریافت یارانه حذف شوند اما دولت زیر بار اجرای آن نرفته است.

برای کنترل فقر مطلق 15 هزار میلیارد تومان به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده خواهد شد. همچنین 32.5 هزار میلیارد تومان بابت 2.5 میلیارد دلار یارانه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی لحاظ شد. بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص تبصره 14 بودجه، 32 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و ارتقا سطح اشتغال  از طریق تخصیص به استانها لحاظ شده است. همچنین 18 هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس  82 هزار میلیارد تومان  نیز برای جبران هزینه های شرکتهای دولتی مثل پخش و پالایش فرآورده های نفتی در راستای پوشش هزینه های ایمن سازی جایگاههای سوخت، بهینه سازی مصرف انرژی  و غیره پیش بینی شد. مجموعا برای بخشهای حمایت از تولید و اشتغال -هدفمندی یارانه ها -اعتبارات هزینه ای و تلک دارایی سرمایه ای 313 هزار میلیارد تومان لحاظ شد. مجموع این ارقام 429 هزار میلیارد تومانی است که در ابتدا  ذکر شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала