ورود اولین محموله واکسن کرونا به ایران

© Photo / IRNA تولید واکسن
 تولید واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سهمیه ایران در کواکس اولین محموله وارداتی واکسن کرونا است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، دکتر مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز 25 ژانویه اعلام کرد که سهمیه ایران در کواکس اولین محموله وارداتی واکسن کرونا است که در هفته‌های آینده وارد کشور خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تنها کشوری بودیم که اعلام کردیم همه سبد واکسن متعلق به این مجموعه را نمی خواهیم و انتخاب بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است. در کمیته ملی واکسن کرونا تصمیم گرفته شد که از منابعی واکسن تهیه شود که فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود و حدود سه هفته قبل از فرمایش ایشان، موضوع خرید واکسن کرونا از فایزر از دستور کار خارج شده بود و این موضوع اصلا مطرح نبود.

مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است - اسپوتنیک ایران
مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است

واکسن مورد نیاز کشور از منابع دیگری که تاکنون عوارض کمتری در مرحله سوم تست انسانی گزارش کرده اند و در عین حال از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، تهیه خواهد شد. این واکسن ها در مرحله اول در اختیار گروه های پرخطر از جمله کادر پزشکی و افراد مسن قرار خواهد گرفت.

واکسن ایرانی کرونا مراحل ساخت را با موفقیت طی می کند و این موضوع نشان می دهد که واکسن ایرانی در موعد خود تولید و به بازار داخل عرضه خواهد شد. اولین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو ایران برکت» حدود یک ماه است که وارد اولین فاز تست انسانی شده و تاکنون به ۲۱ نفر تزریق شده است، زیرساخت تولید آن آماده شده و در حال توسعه است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دومین مجموعه سازنده واکسن کرونا است که واکسن این مجموعه طی چند روز آینده وارد مرحله تست انسانی می شود. این موسسه زیرساخت تولید این واکسن را دارد که باید آن را توسعه دهد.

به تدریج تا پایان سال جاری ۲ واکسن ساز ایرانی دیگر هم مجوز کارآزمایی بالینی دریافت خواهند گرفت که آنها هم باید زیرساخت های تولید صنعتی واکسن کرونا را فراهم کنند. پایان خرداد به واکسن ایرانی برای تزریق دسترسی خواهیم داشت و تا شهریور ماه سال آینده کمبود واکسن وجود نخواهد داشت و به عبارتی با ادامه طرح واکسیناسیون تا پایان آینده به حدی می رسیم که می توانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала