کسری ۴۰ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمد و هزینه

© Photo / IRNAمجلس شورای اسلامی در ایران
مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده تهران در مجلس اطلاع داد که بر اساس بررسی های اولیه، لایحه ارائه شده به مجلس کسری تراز حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی در بخش درآمد و هزینه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص توضیح داد:لایحه تهیه شده در آخرین سال دولت دوازدهم دارای ایرادات اساسی در ابعاد مختلف از جمله کسری قابل توجه بودجه ساختاری (حدود ۵۰درصد)، بیش‌برآورد منابع حاصل از صادرات نفت و افزایش وابستگی به نفت، کاهش سرمایه‌گذاری دولت، افزایش قابل توجه هزینه‌های جاری (رشد ۶۰درصدی)، افزایش کسری تراز عملیاتی و پیش بینی منابع قابل توجه از محل پیش فروش نفت است.

وی خاطر نشان کرد: در بررسی های اولیه این موضوع مشخص است که در لایحه تقدیمی به مجلس کسری تراز حدود40هزار میلیارد تومانی در بخش درآمد و هزینه وجود دارد. تمرکز لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیشتر بر افزایش هزینه‌های جاری و نیز تکیه بر منابع غیرواقعی و غیرقابل‌تحقق است.

لاجوردی گفت: در صورت عدم اصلاح ایرادات وارده، کسری بودجه به طرق مختلف منجربه آثار تورمی شدید در سطح جامعه شده و کاهش ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت.

۶ خط قرمز مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۰  - اسپوتنیک ایران
۶ خط قرمز مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۰

وی تاکید کرد: آنچه محرز است این‌ است که در پیش‌بینی منابع حاصل از صادرات نفت، استقراض از صندوق توسعه ملی و فروش اوراق پیش‌فروش نفت، بیش‌برآوری منابع صورت گرفته است که قطعا نمایندگان در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس این موارد را اصلاح خواهند کرد.

لاجوردی گفت: با توجه به اینکه بودجه سال۱۴۰۰ اولین بودجه‌ای است که توسط مجلس یازدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ موارد اصلی در لایحه بودجه تقدیمی یعنی منابع و مصارف معرفی شده، کسری بودجه و ضرورت مدیریت آن از مهمترین مسائل پیش‌رو است تا با اتخاذ تصمیمات مهم، بار اصلاح ساختار بودجه را به سرمنزل مقصود برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала