تأثیر وعده روحانی بر ریزش قیمت ارز

© Sputnik / Mihail Kutusov /  مراجعه به بانک تصاویر دلار در ایران
  دلار در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازار منتظر سقوط قیمت دلار است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، قیمت دلار طی روزهای اخیر درحالی از کانال 25 هزار تومان به 23 هزار تومان بازگشته است که فعالان بازار انتظار دارند در روزهای آینده، شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز بیشتر هم شود.

خوش‌بینی ایجادشده در بازار برای برداشته شدن تحریم‌ها با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، باعث شده است بازار چشم‌انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز باشد. انتظارات مثبت در بازار ارز درحالی شکل گرفته است که حسن روحانی نیز در هفته گذشته وعده کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان را در صورت آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی داد.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
چرا سخنان روحانی در باره نوسانات قیمت ارز تحریف شد؟

هرچند تحقق وعده روحانی با اما و اگرهای فراوانی همراه است و کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که نمی‌توان برای کاهش قیمت دلار کف مشخصی را تعیین کرد چراکه قیمت ارز تحت تأثیر عواملی همچون عملکرد بازارهای دیگر، تورم، تحریم است و نمی‌توان تنها با ورود منابع ارزی به کشور و یا با دستور این انتظار را داشت که قیمت‌ها ریزش شدید داشته باشد.

با این حال نمی‌توان گفت که بازار از کنار وعده دلاری روحانی بی‌اعتنا عبور کرده است. بازاری‌ها می‌گویند که بعد از اعلام کف 15هزارتومانی از سوی روحانی، مردم به استقبال دلار 15ـ16 هزار تومانی رفته‌اند و به همین دلیل دیگر خریدار واقعی در بازار نداریم.

نکته مهم دیگر در بازار ارز این است که تعداد فروشنده‌ها در سامانه نیما نیز به‌صورت محسوسی افزایش داشته است. گفتنی است، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 23 هزار و 100 تومان، یورو 28 هزار تومان، درهم امارات 6 هزار و 350 تومان و پوند انگلیس 31 هزار تومان است. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی 23 هزار و 100 تومان است. قیمت خرید دلار از مردم در صرافی‌های بانکی وارد کانال 22 هزار تومان شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала