تولید واکسن در هفت شرکت ایرانی آغاز شده است

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن
واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تزریق واکسن کوبایی در ایران تا بهار ۱۴۰۰ آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مصطفی قانعی رییس کمیته ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که هر چند تولید واکسن در ۶ یا ۷ شرکت ایرانی آغاز شده اما تزریق همگانی واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود تا بهار سال آینده در کشور شروع می شود.

وی در ادامه افزود:« واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود.

هر چندتولید واکسن در شرکت های ایرانی آغاز شده اما به نظر می رسد که زودتر از همه در ایران واکسن کوبایی وارد بازار شود و سایر واکسن ها نیز طی یک یا دو هفته دیگر مطالعات بالینی آنها آغاز شود.

بونهاپ؛ درخواست ایران برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیون دلار - اسپوتنیک ایران
یونهاپ؛ درخواست ایران برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیون دلار

تسریع در ساخت و تولید واکسن‌ و حصول اطمینان از توزیع عادلانه آن در بین همه کشورهای جهان از مهم ترین هدف سازمان بهداشت جهانی در برنامه کوواکس است. کوواکس ۴ نوع واکسن به کشورهای جهان معرفی کرده که واکسن پروتئینی، کشته شده، حامل ویروس و ام آر ان ای است و کشورها خودشان می توانند هر کدام را که نیاز دارند انتخاب کنند.

با توجه به پرداخت وجه خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، قرار است تا اسفندماه سال جاری ۲ میلیون دوز و اوایل سال آینده همه این واکسن ها وارد کشور شود و اولویت نخست تزریق به کادر درمانی و پس از آن به افراد بالای ۶۵ سال که بیماری از جمله فشار خون داشته باشند، تزریق شود.

سازمان بهداشت جهانی در طرح کوواکس تاکید کرده است که در مرحله نخست ۱۰ درصد جمعیت هر کشوری به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند و اولویت تزریق با افرادی است که اگر کسی به این بیماری مبتلا شود ممکن است جان خود را از دست بدهد.

تاکنون ۱۲ میلیارد دوز واکسن کرونا توسط ۱۷۰ شرکت بین المللی در جهان تولید شد که طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا شهریورماه سال اینده میزان تولید این شرکت ها به ۲۰ میلیارد دوز واکسن برسد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала