استراتژی های واکسنی ایران کدامند؟

© AP Photo / Ted S. Warrenاستراتژی های واکسنی ایران کدامند؟
استراتژی های واکسنی ایران کدامند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تولید مشترک، تولید داخل و واردات، سه استراتژی کشور برای تامین واکسن کرونا هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، با شیوع جهانی کرونای بدون مرز، سیستم های بهداشت و درمان دنیا تلاش کردند تا هر چه زودتر دارویی، درمانی یا واکسنی برای این درد بی درمان پیدا کنند.

وزارت بهداشت ایران سه مسیر را برای دسترسی به واکسن کرونا پیش گرفته است، تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و در نهایت واردات.

وزیر بهداشت بارها و بارها اعلام کرده بود که یکی از مسیرهای دسترسی به واکسن کرونا، تولید مشترک آن واکسن بین ایران و کشورهای دیگر است، البته به شرط انتقال دانش فنی. در این زمینه بر همین اساس چند هفته پیش مقامات بهداشت و درمان کشور از تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و کوبا خبر داده و اعلام کرده بودند که فاز اول آن در کوبا انجام شده و فاز دوم انسانی این واکسن نیز در کوبا در حال انجام است.

مقامات کوبایی از این پروژه مشترک سخن به میان آورده و اعلام کردند که توافق‌نامه همکاری برای آزمایش و تولید واکسن کرونا با ایران را امضا کرده‌اند و قرار است فن‌آوری واکسن کوبایی به ایران انتقال یابد، مشروط به این که کوبایی‌ها مرحله سوم آزمایش انسانی را در ایران انجام دهند.

جهانپور: ایران در تولید مشترک واکسن کووید-19 با کوبا همکاری می کند - اسپوتنیک ایران
جهانپور: ایران در تولید مشترک واکسن کووید-19 با کوبا همکاری می کند

وزیر بهداشت ایران گفت:« فاز سوم کلینیکال ترایال این واکسن مشترک را در آینده روی انسان انجام می دهیم. دو فاز قبلی مطالعه بالینی این واکسن در  خارج از کشور موفق انجام شده و قرار است فاز سوم آن را  شروع کنیم. در بهار آینده این مجموعه هم به مجموعه ما در پاستور اضافه خواهد شد.

ایران سابقه ای ۱۰۰ ساله در واکسن سازی در منطقه را دارد.  از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور داشتیم و از سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و مردم کشورمان زندگی‌شان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کردند.

روزهای نخست ما می دانستیم در واکسن هم ممکن است در دنیا مورد بی مهری و کم توجهی قرار بگیریم. همانطور که در حوزه دارهای ضد ویروس،  ماسک و لباس محافظ پرستار و پزشک مورد بی مهری قرار گرفتیم و خودمان شروع به ساخت آن ها کردیم.

در آینده نزدیک از سازندگان اصلی واکسن در منطقه خواهیم بود و در پایان بهار واکسن کرونای ایرانی را در تولید نسبتا انبوه خواهیم داشت. اقداماتی که در رابطه با ساخت واکسن انجام دادیم و تست های مدل انسانی، همه تا امروز موفق و بدون عارضه بودند».

در عین حال فاز اول مطالعه انسانی اولین واکسن کرونای تولید داخلی نیز  در حال انجام است. به طوری که تاکنون این واکسن  به ۱۴ داوطلب تزریق شده است که به تدریج و بعد از بررسی نتایج در هر مرحله بر تعداد داوطلبینی که این واکسن را دریافت می کنند، اضافه می شود.

عراقچی: در صورت لغو تحریم ‌ها غنی ‌سازی را متوقف می ‌کنیم - اسپوتنیک ایران
عراقچی: در صورت لغو تحریم‌ها غنی ‌سازی را متوقف می ‌کنیم

گفتنی است که تمام فازهای آزمایشی واکسن به صورت دو سو کور انجام می شود؛ به این معنا که نه آن کسی که واکسن را تزریق می‌کند، نه آن پزشکی که فرد را ویزیت می‌کند و نه داوطلبی که در آزمایش شرکت کرده، هیچ کدام نمی‌دانند که دارونما دریافت کردند یا واکسن. بر اساس اعلام شمسی کوشکی، در فاز اول مطالعه بالینی تعداد معدودی از افراد دارونما دریافت می‌کنند. به طوری که از ۵۶ نفری که در فاز اول مورد مطالعه قرار می‌گیرند، هشت نفر دارونما دریافت کرده، ۲۴ نفر دوز پایین‌تر واکسن و ۲۴ نفر هم دوز بالاتر واکسن را دریافت می‌کنند، اما کسی نمی‌داند که کدام داوطلب کدام فرآورده را دریافت کرده است.

وزیر بهداشت بارها اعلام کرده است که یکی از راه ها برای دسترسی به واکسن کرونا قبل از دسترسی به واکسن داخلی، واردات آن است. البته واردات از مطمئن ترین منابع و با رعایت اصل سلامت و ایمن بودن واکسن.

وزیر بهداشت در توضیح گفت:« ایران برای واردات واکسن کرونا هم از منابع معتبر اقدام خواهد کرد و هم برای تامین این واکسن در قالب ساختار کووکس آمادگی لازم را ایجاد کرده است. طبق گفته وزارت بهداشتی ها، سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کووکس ۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا را انتخاب کرده است و اغلب کشورهای دنیا هم سبد کووکس را خریده‌اند.  ایران هم همین اقدام را البته با شرط امکان انتخاب انجام داده است تا بتوان مناسب ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کرد».

از طرفی مقامات هلال احمر ایران هم اعلام کرده اند که به دنبال واردات یک میلیون واکسن کرونا از چین هستند و مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала