آغاز طراحی راکتوری مشابه با آب سنگین اراک در ایران

© Photo / Wikipedia / Nanking2012 آغاز طراحی راکتوری مشابه با آب سنگین اراک در ایران
آغاز طراحی راکتوری مشابه با آب سنگین اراک در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان انرژی اتمی ایران در حال تدوین جدول زمانبندی طراحی یک راکتور مشابه با راکتور آب سنگین اراک پیش از نوسازی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در خصوص جلسه امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه آقای کمالوندی گزارشی از نحوه اجرای مواد مختلف این طرح ارائه کرد. در راستای ماده ۵ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که در حال تدوین جدول زمانبندی طراحی یک راکتور مشابه با راکتور آب سنگین اراک پیش از نوسازی است که به زودی گزارش آن به کمیسیون ارائه می شود، همچنین نصب راکتورهای IR2M نیز آغاز شده است.

هشدار مجلس ایران به دولت: تحریم‌ها لغو نشوند، بازرسان آژانس باید اخراج شوند - اسپوتنیک ایران
هشدار مجلس ایران به دولت: تحریم‌ها لغو نشوند، بازرسان آژانس باید اخراج شوند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران افزود: بر اساس ماده ۱ این قانون نیز غنی سازی ۲۰ درصد اجرا شده و به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است. آقای بهاروند معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه هم تاکید کرد که این وزارتخانه در کلیه مراودات بین المللی روشن کرده که مسیر کامل قانونی شدن اقدام راهبردی برای لغو تحریمات طی شده و به طرف های خارجی اجازه خدشه به این قانون را نمی دهیم.

لازم به ذکر است که در ماده ۵ "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران" آمده است که سازمان انرژی اتمی این کشور مکلف است در راستای بند ۴ "قانون اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام"، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های ناپایدار بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала