مسیرهای ورود کرونا به بدن از طریق آلودگی هوا

© IRNAآلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ می شود، در عین حال مسیرهای ورود کرونا به بدن از طریق آلودگی هوا را تشریح کرد.

وی در ادامه افزود:« آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می شود.

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می شود و بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر است و دومین علت مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار دارد. این نشان می دهد که آلودگی هوا اثر زیادی بر افزایش مرگ های زودرس در دنیا دارد.

هشدار کاشف ویروس ابولا درباره خطر بیماری جدید کشنده - اسپوتنیک ایران
هشدار کاشف ویروس ابولا درباره خطر بیماری جدید کشنده

 در عین حال آلودگی هوا علت ۲۰ درصد از مرگ های ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب، ۱۹ درصد از مرگ های ناشی از سرطان های ریه، علت ۲۶ درصد از مرگ های ناشی از سکته های مغزی، علت ۲۰ درصد مرگ های ناشی از دیابت، علت ۴۰ درصد مرگ های ناشی از بیماری های مزمن انسداد ریوی و ۳۰ درصد مرگ های ناشی از عفونت های حاد دستگاه تنفسی است. این موارد نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند بر روی سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، دیابت  موثر باشد.

 حال باید توجه کرد که مسیر ورودی آلودگی هوا به بدن، از طریق سیستم تنفسی است و ریه ها و سیستم تنفسی را درگیر می کند. این موضوع باعث کاهش ایمنی فرد می شود. کرونا نیز افرادی را که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر درگیر می کند و این یک مسیر افزایش انتقال و تشدید کرونا به دلیل آلودگی هواست. یک مسیر دیگر آن، این است که ثابت شده است که ویروس کرونا می تواند بر روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود و ذرات معلق در هوا می توانند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشد.

در عین حال باید توجه کرد افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند، سیستم تنفسی آسیب پذیرتری داشند. بر این اساس افرادی که در تهران زندگی می کنند، قاعدتا نسبت به افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند، سیستم تنفسی شان آسیب پذیرتر است. زیرا دائما با آلودگی هوا مواجهه دارند. بنابراین با توجه به این مسیرها، آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا هم باعث افزایش موارد ابتلا و هم موارد مرگ ناشی از کووید-۱۹ می شوند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала