تحویل ماهواره پارس ۱ به سازمان فضایی ایران + عکس

© Photo / spacecorp.ruماهواره
ماهواره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماهواره پارس ۱ پس از انجام موفقیت آمیز تمام تست های مربوطه به سازمان فضایی ایران تحویل شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سازمان فضایی ایران، ماهواره پارس ۱ پس از انجام موفقیت آمیز تمام تست های مربوطه به سازمان فضایی ایران تحویل شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توانمندسازی شبکه طراحی و ساخت ماهواره را یکی از راهبردهای اصلی در پروژه های فضایی دانست و افزود:«هدف ما تداوم همکاری های شبکه های ایجاد شده در مسیر طراحی و ساخت ماهواره ها است و تلاش می کنیم با توانمندسازی این شبکه همکار، از رسوب علمی و دانش ایجاد شده به نحو احسن برای توسعه فناوری فضایی و شکوفایی صنعت فضایی کشور بهره ببریم».

​رئیس سازمان فضایی ایران استفاده از تمام ظرفیت های علمی و اقتصادی کشور را در مسیر توسعه فناوری فضایی بومی از دیگر اولویت های سازمان فضایی ایران برشمرد و خاطر نشان کرد:« از تمام ظرفیت های ملی برای توسعه صنعت فضایی کشور بهره خواهیم گرفت به نحوی که چشم انداز ما رونق این حوزه و رشد و توانمندی تمامی فعالین و بازیگران صنعت فضایی کشور چه در بخش دانشگاهی و تحقیقاتی و چه در بخش خصوصی است».

ماهواره پارس-1 در مداری به ارتفاع حدودی 500 کیلومتر پرواز خواهد کرد و علاوه بر سنجنده تصویربردار در ناحیه مرئی با چهار طیف آبی، سبز، قرمز و فروسرخ نزدیک، دارای سنجنده هایی در ناحیه فروسرخ کوتاه (SWIR) و فروسرخ بلند یا حرارتی (TIR یا LWIR) بوده و قابلیت پاسخ گویی به نیاز طیف وسیعی از کاربران نهایی را در کشور دارا خواهد بود. در ادامه نیز پارس-2 با سنجنده هایی با مشخصات بهتر و ارتقاء یافته در دست طراحی قرار دارد.

ماهواره پارس-1 دارای جرم کمتر از 150 کیلوگرم بوده و با پرتابگر سیمرغ در مدار با ارتفاع حدود 500 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه تزریق خواهد شد. سه محموله تصویربرداری این ماهواره شامل دوربین MS با تفکیک مکانی 15 متر، دوربین SWIR با تفکیک 150 متر و دوربین TIR با تفکیک 300 متر است.

طول عمر این ماهواره 3 سال بوده و توان تولیدی توسط مجموعه آرایه های خورشیدی در پارس-1 حدود 200 وات است. نوع پایدارسازی این ماهواره سه محوره با دقت 0.08 درجه بر ثانیه بوده و دقت نشانه روی آن 05 درجه بیان شده است. همچنین دقت موقعیت یابی این ماهواره نیز با GPS برابر 25 متر است.

​باند ارسال اطلاعات تله متری/تله کامند، S و VHF/UHF بوده و محموله ها نیز در باند X با سرعت ارسال 10 Mbps داده های خود را ارسال می کنند. کلیه تبادلات داده ای این ماهواره رمزنگاری شده است.

ماهواره پارس-1 شامل زیرسامانه های محموله، پیشرانش، مخابرات، مدیریت داده و فرمان، کنترل وضعیت، توان، کامپیوتر پرواز، کنترل حرارت، سازه و مکانیزمها بوده و عملیات آن توسط ایستگاه های زمینی مختلف پشتیبانی و همراهی می شود. در ادامه شرح مختصر هر یک از زیرسامانه های فوق ارائه می شود.

مأموریت کاربردی ماهواره پارس-1 تصویربرداری با سه دوربین MS، SWIR و TIR به ترتیب با قدرت تفکیک یا رزولوشن مکانی 15، 150 و 300 متر است که قرار است تصویربرداری از کل مساحت کشور را به انجام برسانند. به کمک این محموله ها امکان تصویربرداری در روز و شب برای پارس-1 میسر می شود.

پارس-1 برای ارسال تصاویر به زمین از فرستنده در باند مخابراتی ایکس با سرعت 10 Mbps استفاده می کند. استفاده از این لینک فرکانسی با سرعت مذکور برای اولین بار در این ماهواره استفاده شده است که در صورت تثبیت عملکرد، گامی مهم برای افزایش سرعت ارسال داده از ماهواره به زمین برای ماهواره های کاربردی بعدی خواهد بود. تصاویر ارسالی از پارس-1 در دو ایستگاه زمینی قابل دریافت خواهد بود.

​​بخش زمینی ماهواره پارس-1 شامل ایستگاه های ارسال و دریافت دستور و داده یا تله کامند/تله متری در باندهای مختلف UHF/VHF و نیز باند S در تهران، تبریز و قشم است. همانطور که اشاره شد داده های تصویری نیز در باند ایکس دریافت می شود که توسط یک ایستگاه اصلی و یک ایستگاه پشتیبان صورت می پذیرد. حداقل 5 ایستگاه فرستنده مربوط به زیرسامانه تعیین موقعیت رادیویی نیز به پارس-1 خدمات دهی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала