جهانپور: ایران در تولید مشترک واکسن کووید-19 با کوبا همکاری می کند

© Photo / IRNAجهانپور: ایران در تولید مشترک واکسن کووید-19 با کوبا همکاری می کند
جهانپور: ایران در تولید مشترک واکسن کووید-19 با کوبا همکاری می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران: برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران گفت: احتمالا اولین واکسن های کرونا که به ایران می رسد از مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است، بعد از آن سهمیه ایران از سبد کوواکس می رسد، سپس تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با یک شرکت کوبایی است و پس از آن واکسن ایرانی تامین می شود.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران افزود: برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود، به هر حال برخی شرکتهای خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن سازی که از سالهای قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است و بر اساس همان پلتفورم و زمینه همکاری و با همان فناوری موضوع تولید واکسن کرونا را هم هر دو موسسه دنبال کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی جهش های جدید ویروس کرونا را پیش بینی می کند - اسپوتنیک ایران
سازمان بهداشت جهانی خبر از پیش بینی جهش های جدید در کرونا داد

جهانپور گفت: فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر اقدام دیگری که قرار باشد برای تولید مشترک واکسن کرونا در ایران انجام شود و هر کارآزمایی بالینی که برای تولید واکسن لازم باشد، زمانی در ایران انجام می شود که طرف مقابل شرایط ایران را بپذیرد. تاکنون فقط یک موسسه کوبایی شرایط ایران را پذیرفته است. این موضوعی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر آن تاکید کرده است. فناوری تولید واکسن مشترک ایران و کوبا، فناوری ساب یونیت است که طی آن بخشی از پروتئین ویروس تولید می شود و قرار است طی این همکاری مشترک این فناوری به ایران منتقل شود. 

جهانپور گفت: در مورد واکسن های خریداری شده از کوواکس نیز هنوز نمی توانیم زمان دقیقی برای ورود واکسن به کشور اعلام کنیم چون هنوز کوواکس توزیع واکسن را شروع نکرده است و چون این کار با محوریت سازمان بهداشت جهانی انجام می شود اول باید سازمان بهداشت جهانی واکسن مورد نظر را تایید کند، بعد واکسن های سبد کوواکس را دریافت و بعد شروع به توزیع کند. ایران 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کرده ولی هنوز توزیع این واکسن شروع نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала