مقام ایرانی: واکسن ایرانی افتخار ملی است

© Photo / www.petrovax.ruمقام ایرانی: واکسن ایرانی افتخار ملی است
مقام ایرانی: واکسن ایرانی افتخار ملی است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ایران اعلام نمود که ایران سابقه طولانی در ساخت واکسن دارد، و این واکسن به زودی وارد فاز دوم می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقاله چاپ شده در روزنامه ایران توسط فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نوشت: این مرحله از تهیه و ساخت واکسن افتخاری برای ایران است، با توجه به اینکه ایران نیز همراه با دنیا اقدام به فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن کووید۱۹ کرده و آن را شروع می‌کند. کشور ما در ساخت واکسن سابقه بسیار طولانی دارد. برای مثال انستیتو پاستور و مؤسسه تحقیقات رازی هر کدام با سوابق طولانی در ساخت واکسن در دهه‌های گذشته فعالیت داشته اند.

آخرین خبرها از ساخت واکسن ایرانی کرونا - اسپوتنیک ایران
آخرین خبرها از ساخت واکسن ایرانی کرونا

واکسن‌هایی مثل فلج اطفال، سرخک و یا واکسن بیماری سل همه در داخل ایران ساخته شده است و ما تجربه بسیار خوبی در تولید واکسن در کشورمان داریم. البته بحث تولید واکسن کووید۱۹ که یک بیماری نوپدید است امری بسیار قابل توجه است چرا که ساخت واکسن برای این بیماری به نوعی حرکت همراه با قافله تولید دانش در دنیاست.

واکسن شرکت تولیدکننده ایرانی که اولین بیماران برای تزریق آن ثبت‌نام کردند و محصولش وارد فاز مطالعه بالینی شده از یک ویروس کشته شده تشکیل شده است. ضمن اینکه از یک درجه افتخار بالایی از نظر تکنولوژی برخوردار است، نشانه این است که ما تکنولوژی ساخت این نوع واکسن‌ها (ویروس کشته شده) را از قبل در کشور داریم.

البته ذکر این نکته خیلی مهم است که این واکسن در فاز یک بالینی است و معمولاً در فاز یک بالینی و فاز بعدی اشکالات واکسن از جمله ایمنی آن بررسی می‌شود.

از طرفی سازمان غذا و دارو با دقت تمام و  وسواس زیاد پروتکل‌ها را بررسی می‌کند. همچنین کمیته اخلاق گروه مستقلی هستند که تأییدیه سازمان غذا و دارو را بررسی می‌کنند و مجوز اخلاقی می‌دهند.

باید توقع و انتظار داشته باشیم که شاید مشکلاتی در انجام واکسیناسیون پیش بیاید همانطور که در مورد واکسن‌های فایزر و شرکت‌های بزرگ دنیا نیز این اتفاق افتاده است به هر حال تولید واکسن  امری جدی است و  این توانمندی در ایران وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала