گمرک ایران: با وجود ممنوعیت موز از اردیبهشت، 210 میلیون دلار موز به کشور وارد شده

کشف 17 کیلوگرم کوکائین از محموله موز در اسپانیا
اشتراک
لطیفی: در حالی که واردات موز به کشور از اردیبهشت 99 ممنوع شده بود، آمارها نشان می دهد واردات موز در 9 ماهه سال 99 تقریبا به اندازه کل واردات سال 98 بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران افزود: آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که در 9 ماهه سال 99، 308 هزار و 970 تن موز به ارزش 210 میلیون و 321 هزار و 56 دلار وارد کشور شده است. آمار واردات این کالا در سال 98 حاکی است 334 هزار و 252 تن موز به ارزش 226 میلیون و 69 هزار و 527 دلار وارد کشور شده است.

مغازه میوه فروشی  - اسپوتنیک ایران
نرخ موز به ١٢.۵ هزار تومان رسید

روح الله لطیفی گفت: باتوجه به این که واردات موز از اردیبهشت امسال ممنوع شده بود، با مقایسه این آمار‌ها به راحتی می‌توان متوجه می‌شد که میزان واردات موز نسبت به سال گذشته تغییری چندانی نداشته است.

وی افزود: کشور‌های طرف معامله در واردات موز به ترتیب ترکیه، هند، فیلیپین، اکوادور، پاکستان، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و ویتنام بوده اند. نکته قابل تامل در واردات این کالا این است که کشور‌های اصلی تولیدکننده موز مثل اکوادور و فیلیپین در رتبه اول واردات نیستند و رتبه اول واردات با تفاوتی چشمگیر متعلق به کشور ترکیه است.

سخنگوی گمرک ایران گفت: نکته مهم دیگر در آمار تفکیک شده واردات از کشور‌های صادرکننده موز به ایران قیمت تمام شده هر کیلو موز برای آن کشور است به این صورت که اگر ارزش دلاری موز وارد شده از ترکیه را به وزن آن تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که هر چند ترکیه به عنوان یک واسطه به ایران موز صادر کرده، اما قیمت موز صادر شده از ترکیه به ایران ارزان‌تر از قیمت موز صادر شده از اکوادور به ایران است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала