جهانپور: تاخیر در اعلام، ویروس کرونا با مبدا انگلیس را شاخص کرده است

© Photo / IRNAجهانپور: تاخیر در اعلام، ویروس کرونا با مبدا انگلیس را شاخص کرده است
جهانپور: تاخیر در اعلام، ویروس کرونا با مبدا انگلیس را شاخص کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران اظهار داشت که توان سرایت و تاخیر در اعلام، ویروس کرونا با مبدا انگلیس را شاخص نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران اظهار داشت که توان سرایت، تاخیر در اعلام و احتمالا بیماری‌زایی، ویروس کرونا با مبدا انگلیس را شاخص نموده است.

جهانپور در یک رشته توئیت نوشت: ویروسها در پاساژ مکرر جهش های متعددی به خود می بینند، از جمله کرونا، تا هفته گذشته افزون بر 66 جهش در چرخش کرونا در ایران مشاهده و ثبت شده است، آنچه که در  تابستان 99 به ایران رسید همان D614G بود و البته ربطی به جهش N501Y اخیرا شناسایی شده در بریتانیا ندارد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران افزود: روش شناسایی هم توالی یابی ژنتیکی است، هنوز چنین واریانتی در ایران شناسایی نشده و البته راهی جز توالی یابی برای شناسایی و ثبت آن وجود ندارد، اگر کسی مدعی است: البینه علی المدعی، مستندات توالی یابی را از او مطالبه کنید، هنوز ابرانسان و ابرپزشکی که بدون سکوئنسینگ چنین ادعایی کند بدنیا نیامده.

وی در ادامه بیان داشت: جهش های شناسایی شده قبلی بجز همان جهش D614G که آن هم بعد از اروپا به ایران رسید تاثیر معناداری بر فرآیند بیماری‌زایی کرونا یا سرایت آن نداشتند، آنچه که واریانت جدید و در حال انتشار ویروس با مبدا انگلیس را شاخص کرده توان سرایت و احتمالا بیماری‌زایی آن است و البته تاخیر در اعلام.

جهانپور در انتها تصریح کرد: نکته بارز دیگر این واریانت جدید، تهدید بالقوه ای است که جهش و تغییرات آنتی ژنی ناشی از آن در اسپایک پروتئین ممکن است در برداشته باشد، تاخیر در اعلان به انتشار آن در کشورهای دیگر انجامیده است چنانکه اینک تا آمریکای جنوبی، جبل الطارق، آفریقا و حتی جنوب آسیا ردپای آن دیده شده است.

کشف نوع جدید ویروس کرونا 14 دسامبر توسط مت هانكوک، وزیر بهداشت انگلیس اعلام شد. گروه مشورتی تهدید ویروس‌های جدید و نوظهور تنفسی بریتانیا، تایید کرده است که نوع جدید ویروس کرونا که در این کشور شناسایی شده است با سرعت بیشتری در حال گسترش بوده و این موضوع احتیاط بیشتر مردم را می‌طلبد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала