کسری بودجه و نهایتا تورمی بالاتر از ۶۰ درصد

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر کسری بودجه و نهایتا تورمی بالاتر از ۶۰ درصد
کسری بودجه و نهایتا تورمی بالاتر از ۶۰ درصد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عدم اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس» با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، استفاده گسترده دولت از منابع غیر واقعی و موهوم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باعث شده است تا کسری بودجه به بالاترین رقم خود برسد و عدم اصلاح این لایحه می‌تواند تبعات خطرناکی مانند افزایش چشمگیر نقدینگی و نهایتا تورمی بالاتر از ۶۰ درصد داشته باشد.

در گزارش «بودجه به زبان ساده» مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کسری بودجه و شیوه های دولت برای جبران آن آمده است: «دولت در طول سال اجرای بودجه مثلاً سال 1400 سعی میکند تا به اندازهای که منابع وصول میکند، هزینه کند. طبیعتاً هرچقدر هم منابع وصول نشود ممکن است از مصارف خود بکاهد. مثلاً هرساله به دلیل عدم تحقق منابع بخشی از بودجه عمرانی اختصاص نمی‌یابد. اما بخشی از هزینه‌ها که یا واقعاً ضروری هستند یا دولت تمایل دارد که حتماً پرداخت شوند، عملاً اجتناب ناپذیر تلقی می‌شوند. در اینگونه مواقع اگر منابع به اندازه کافی وصول نشود دولت از هیچ تلاشی برای تأمین منابع برای این مخارج دریغ نمی‌کند.

بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
میلیاردهایی که دلیل افزایش تورم در سال جاری دانسته شد

در واقع مسئله اصلی این است که در بودجه سال های اخیر هزینه هایی اجتناب ناپذیر درمقابل منابعی غیرقابل تحقق قرار می‌گیرند. در عمل دولت برای اداره امور به یکی از روشهای زیر متوسل می‌شود:

-  استقراض از بانک مرکزی: دولت ممکن است به‌طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند و به اصطلاح پول چاپ کند. این روش که منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی میشود عملاً تورم به بار می‌آورد.

 -  استفاده از منابع صندوق توسعه ملی: گاهی اوقات دولت به برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی متوسل میشود. لذا وقتی دولت آنها را به بانک مرکزی فروخته و ریال معادلش را می گیرد، بانک مرکزی نمی تواند آن ارزها را به مردم و واردکنندهها بفروشد و معادل ریالی که به دولت داده، از اقتصاد ریال جمع کند. لذا عملاً استقراض از صندوق توسعه مشابه استقراض از بانک مرکزی عمل میکند و پایه پولی و نقدینگی زیاد شده و اثر تورمی خواهد داشت.

-  تحمیل به بانکها: گاهی اوقات دولت برای تأمین مخارج خود به بانک های تحت نفوذ خود فشار می‌آورد که پول خرج های دولت را بدهند. بررسی های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد به ازای هر 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت که مستقیم یا غیرمستقیم به استقراض از بانک مرکزی منتهی شود، بیش از 2 درصد تورم را افزایش می دهد.

در واقع تصمیماتی که به انگیزه‌های مختلف کسری بودجه را زیاد میکند کاملاً میتواند به ضعیفتر شدن بخش فقیر جامعه و افزایش اختلاف طبقاتی منجر شود. استفاده گسترده دولت از منابع غیر واقعی و موهوم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باعث شده است تا کسری بودجه به بالاترین رقم خود برسد و عدم اصلاح این لایحه می‌تواند تبعات خطرناکی مانند افزایش چشمگیر نقدینگی و نهایتا تورمی بالاتر از ۶۰ درصد داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала