رئیس جمهور ایران : شب یلدا دور همدیگر جمع نشویم تا کم نشویم

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyحسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آن شد که ایرانیان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در آئین کهن ایرانی شب یلدا که فردا شب برگزار می شود دور هم جمع نشده و این آئین را با رعایت محدودیت های کرونایی جشن بگبرند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور ایران گفت: مردم ما امسال دید و بازدیدها و دورهمی‌های شب یلدا را متفاوت کنند و از طریق تلفن و فضای مجازی این مراسم را بدون حضور انجام بدهند.

روحانی گفت : از مردم می‌خواهیم که در شب یلدا به‌خاطر اینکه مصادف با روز پرستار است و برای حمایت از پرستاران و سلامت مردم جامعه‌مان و خصوصاً کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، در آیین یلدایی که همیشه بوده و اساس آن نیز احترام به بزرگ خانواده و صله رحم بوده است، برای حفظ سلامت بزرگ خانواده، امسال این دید و بازدیدها و دورهمی‌ها را متفاوت کنند و از طریق تلفن و فضای مجازی این مراسم را بدون حضور انجام بدهند. این روزها در فضای مجازی هم این جمله شایع شده است که "جمع نشویم تا کم نشویم"؛ این جمع‌شدن‌ها موجب می‌شود که خدای ناکرده یک عزیز را از دست بدهیم و برای ما تأسف دائمی به وجود بیاید.

انتشار نخستین تصاویر از  واکسن ایرانی کرونا + عکس - اسپوتنیک ایران
انتشار نخستین تصاویر از واکسن ایرانی کرونا + عکس

رئیس‌جمهور درباره وضعیت شهرهای کشور ابراز کرد: امروز شهر قرمزی در کشور نداریم و این بر اثر همکاری مردم بوده است.

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی،قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала