سفیر ایران: آمریکا برای بازگشت به برجام باید شرایط ایران را تامین کند

© Sputnikسفیر ایران: آمریکا برای بازگشت به برجام باید شرایط ایران را تامین کند
سفیر ایران: آمریکا برای بازگشت به برجام باید شرایط ایران را تامین کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در مورد بازگشت آمریکا به برجام اظهار نظر کرد.

اسپوتنیک - کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در روسیه، امروز جمعه، اظهار داشت که اساسا آمریکایی‌ها اگر بخواهند به برجام برگردند، این جمهوری اسلامی ایران است که دارای شرایطی است که آمریکایی ها به عنوان کشوری که این معاهده بین المللی را زیر پا گذاشتند، چند نکته را باید به عنوان پیش زمینه رعایت بکنند، طبعا بازگشت آنها باید خسارت جمهوری اسلامی ایران را جبران کند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
پس از استقرار دولت جدید آمریکا چه آینده‌ای در انتظار برجام خواهد بود؟

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا ایران امید دارد که آمریکا با روی کار آمدن جو بایدن به معامله (توافق) هسته ای ایران باز گردد یا خیر، به "اسپوتنیک" گفت:" بحث اینکه آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد، این بر می گردد به برخی مسائل دیگر. اساسا آمریکایی ها اگر بخواهند به برجام برگردند، این جمهوری اسلامی ایران است که دارای شرایطی است که آمریکایی ها به عنوان کشوری است که این معاهده بین المللی را زیر پا گذاشتند، چند نکته را باید به عنوان پیش زمینه رعایت بکنند، یکی اینکه، طبعا بازگشت آنها باید خسارت جمهوری اسلامی ایران را جبران کند. ما وارد یک معامله بین المللی شدیم، و آمریکایی ها بدون دلیل موجه، و بر اساس تصمیم یک شخص به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از این معاهده خارج شدند."
جلالی افزود:" خروج آمریکا از این معاهده ضرر و زیان زیادی را به ایران وارد کرد، شما می دانید، که تحریم ها را بازگرداندند، و حتی در شرایط بد کرونا که منابع کشور ما در برخی از کشورها بلوکه شده، اینها به مردم ما بازگردانده نشده، و اینها یک نوع جنایت هست در حق یک ملت. لذا ما فکر می کنیم که این گام اول هست، گام های دیگری وجود دارد، که آمریکایی ها باید این گام ها را بردارند، و اساسا چه امریکا و چه اروپا باید از مرحله شعار دادن خارج شوند، و اقدام عملی انجام بدهند. این از لحاظ توافق هسته ای است. اما اینکه جمهوری اسلامی ایران خیلی فاصله ای بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در سیاست آنها نسبت به ایران قائل نیست."
کاظم جلالی در ادامه گفت:" 41 سال از جمهوری اسلامی می گذرد، تعدادی جموری خواه و دموکرات بر آمریکا حاکم شدند، اما دیدید که سیاست آنها در مقابل ایران خیلی تفاوت نکرد و برخی از آنها لحنشان تند تر بود، برخی لحنشان کمتر تند بود، اما در عمل همه تند بود، یعنی استراتژی برخی از آنها سختی در رفتار و گفتار بود، استراژیِ برخی نرمی در گفتار و همچنان سختی در رفتار بود. فکر می کنم تا این استراتژی آمریکا در مورد ایران و ملت ایران تغییر نکند، خیلی نمی شود امیدی به این داشت که این تغییرات کوچک خیلی راه گشا باشد، اما در مورد برجام ما منتظر اقدام عملی هستیم، و میدانید که افکار عمومی ملت ایران شدیدا ناراحت هستند، و احساس می کنند که این مذاکرات برای آنها هیچ نتیجه ای نداشت، و مسئول این برداشت ملت ایران، آمریکایی ها و کشورهای اروپایی هستند، که عملا در مقابل اعتماد جمهوری ایران و آمدن پای میز مذاکره آنها به تعهداتشان عمل نکردند."
سفیر ایران در مسکو تصریح کرد:" توافق هسته ای از نظر ما یک توافق بُر د-بُرد بود، و از آنجایی که آمریکایی‌ها همیشه بخاطر جاه طلبی و خوی سطله گریشان خواهان برتری هستند، لذا در دوره اوباما هم موانعی برای ایجاد این توافق ایجاد کردند، و در دوره ترامپ هم که این کشور عملا از توافق خارج شد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала