انتقاد نماینده تبریز از دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به سخنان جنجالی اردوغان

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiانتقاد نماینده تبریز از دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به سخنان جنجالی اردوغان
انتقاد نماینده تبریز از دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به سخنان جنجالی اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده مردم تبریز بدون اینکه سخنرانی اردوغان را محکوم کند از کم کاری دستگاه دیپلماسی ایران انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه شرق در گزارشی در مورد اعتراضات گسترده به سخنان و شعرخوانی جنجالی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوشت: اعتراض‌ها باعث شد تا بالاخره از نماینده‌ها هم صدای اعتراض شنیده شود و رسانه‌های همسو دیروز بالاخره تیتر زدند: واکنش یک‌صدای مجلس به اظهارات اردوغان!

واکنش تند مقامات ایران به اظهارات اخیر اردوغان - اسپوتنیک ایران
واکنش تند مقامات ایران به اظهارات اخیر اردوغان

این روزنامه همچنین ادامه می‌دهد: گرچه تا روز جمعه اظهار نظر دو نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در توییتر باعث شده بود برخی اعلام کنند همان سکوت جایزتر بود، مثلا احمد علیرضابیگی، نماینده اصولگرای تبریز و استاندار سابق آذربایجان در واکنش به سخنان ضد تمامیت ارضی ایران از سوی رجب اردوغان، نه‌تنها سخنان اردوغان را محکوم نکرد، بلکه دستگاه دیپلماسی کشور را متهم کرد و در توییتی نوشت: " تصنیفی که اردوغان خواند، مرثیه جدایی 17 شهر قفقاز از ایران را یادآور می‌شود و درس تلخی به دستگاه دیپلماسی کشور است که اگر مانع تأثیرات فرامرزی ما بشوند، جای خالی ما را رقبا خواهند گرفت... . دیپلماسی غلط دولت و غفلت از همسایگان به شوق وصل کدخدا آنها را به دامن صهیونیسم انداخت. این غفلت درباره آذربایجان میدان را برای ترکیه خالی گذاشت‌! اینکه رهبری عزیز قره‌باغ را خاک اسلام توصیف کردند، باید به تغافل دستگاه دیپلماسی پایان می‌داد.

همچنین ائمه جماعات استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل هم با صدور بیانیه مشترکی به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در باکو واکنش نشان دادند.

در متن این بیانیه آمده است: " متأسفانه در رژه پیروزی کشور آذربایجان در قره‌باغ اشعار و سخنانی بر زبان جاری شد که سیادت و وحدت اراضی کشور ما را هدف گرفته بود و از سوء حظ گوینده اینکه آن اشعار از سوی ایرانیان جداشده از وطن مادری سروده شده است. 200 سال است که ایرانیان ساکن در 17 ولایت قفقاز که از طرف دولت شوروی از وطن مادری، بابا توپراقی و وطن تاریخی جدا شده‌اند، اشعار حسرت می‌سرایند و با اشعار حسرت زندگی می‌کنند. چقدر شایسته است که محققان تاریخ کشور عزیزمان ایران، اشعار حسرت را جمع‌آوری و به رئیس‌جمهور ترکیه ارسال کنند تا متوجه شود که تنظیم‌کنندگان خطابه چه خیانت بزرگی به او کرده و برای او مایه آبروریزی بزرگ درست کرده‌اند. بالاتر از اشعار حسرت، نامه‌های جان‌گداز و جان‌سوز ایرانیان جداشده از وطن مادری است که بعد از عقد قرارداد گلستان در منطقه گلستان قره‌باغ به مراجع عظام نوشته و از ظلم و ستم و از تعدیات ناموسی اشغالگران ناله‌ها کرده و از مراجع استمداد طلبیده‌اند. ‌"

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала