کارشناس: قرار نیست هر واکسنی در ایران استفاده شود

© Photo / IRNA واکسن
 واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاندمی کرونا تا یکسال آینده مهار خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا  اظهار داشت قرار نیست هر واکسنی در ایران استفاده شود.

وی در ادامه افزود:« این طور نیست که هر واکسنی در ایران وارد شود و مورد استفاده قرار گیرد. کمیته کشوری واکسن برای این است که دقت کند واکسن های معتبر و مورد تایید سازمانهای بین المللی در ایران مورد استفاده قرار گیرد و بطور قطع واکسنی در ایران استفاده می شود که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی یا FDA یا هر دوی آنها باشد.

با توجه به تولید انواع واکسن کرونا در دنیا که به تدریج تاییدیه های سازمان های معتبر را اخذ می کنند و تلاش سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی ارزان کشورها به این واکسن، پاندمی کرونا تا یکسال آینده در دنیا مهار می شود.

پیش‌بینی مرگ 500 هزار آمریکایی تا ماه آوریل بر اثر ابتلا به کووید  - اسپوتنیک ایران
پیش‌بینی مرگ 500 هزار آمریکایی تا ماه آوریل بر اثر ابتلا به کووید

خوشبختانه تلاش برای تولید واکسن معتبر کرونا در دنیا به نتایج خوبی رسیده و حدود دو سوم کشورهای دنیا از جمله ایران در کمیته واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس عضو هستند و مقرر شده که نیم میلیارد واکسن تایید شده کرونا در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بین کشورها توزیع شود.

تحریم ها نیز هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت. البته ما کشور فقیری نیستیم و حتماً دولت جمهوری اسلامی به موقع واکسن مورد نیاز را برای گروهای پر خطر خریداری می کند تا بعد از آن تولید واکسن بومی در ایران نیز به نتیجه برسد.

قطعاً واکسنی در ایران استفاده می شود که کارآزمایی بالینی موفق داشته و عارضه ای نداشته باشد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. تولید واکسن بومی نیز با همکاری شرکت های کشورهای پیشرفته در ایران انجام می شود، فقط هم چین و روسیه نیست. کشورهای اروپایی هم هیچ لجاجتی ندارند که در انتقال تکنولوژی و دانش تولید واکسن به ایران مشکل ایجاد کنند.

تا زمانی که واکسن معتبر وارد کشور شود و واکسن ایرانی تایید شود، مردم باید صبر داشته باشند و اصول بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و قرنطینه را رعایت کنند تا حدود یکسال آینده با توزیع فراوان واکسن، پاندمی کرونا در دنیا و ایران مهار و کنترل شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала