مقصر و دلایل اصلی گرانی مرغ در ایران چیست

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر مقصر و دلایل اصلی گرانی مرغ در ایران چیست
مقصر و دلایل اصلی گرانی مرغ در ایران چیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرغدار‌ها موظف شده اند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند اما یک مقام وزارت جهادکشاورزی گفت وزارت صمت هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغدار تعریف نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، غلامرضا ملک نیا مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که وزارت صمت هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغداران تعریف نکرده است افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در 15 مرداد امسال، مرغدار‌ها موظف شده اند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند، اما وزارت صمت از این تاریخ هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغدار تعریف نکرده است.

Мясной магазин в Тегеране  - اسپوتنیک ایران
کاهش ١۵هزار تومانی قیمت مرغ در ایران

وی گفت: در بحث تنظیم بازار، توزیع و عرضه وزارت صمت مشکلات بسیاری دارد.

ملک نیا با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را در این زمینه انجام داده است افزود: کشتارگاه وظیفه خرید و فروش گوشت را ندارد و باید برای این مسأله، فرایند توزیع تعریف شود.

وی گفت: در کشور 200 کشتارگاه وجود دارد، اما این فرایند نادرستی است که مرغدار مرغ خود را به کشتارگاه بدهد.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد افزود: بر اساس مصوبه 99/08/13 وزارت جهاد کشاورزی روزانه بیش از 600 تن گوشت مرغ در میادین بهمن و پیروزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کند.

ملک نیا گفت: نظارت بر میادین میوه و تره بار بر عهده وزارت صمت است و اگر مسئولیتی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گذاشته می‌شود، ایجاد ساز و کار‌های آن زمان بر است.

وی گفت: اکنون وزارت جهاد کشاورزی عرضه گوشت مرغ در میادین و فروشگاه‌های بزرگ استان‌ها را پوشش می‌دهد.

ملک نیا افزود: آمادگی داریم گوشت مرغ را با قیمت مصوب در عمده فروشی‌ها در اختیار وزارت صمت قرار دهیم.

یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران نیز در این برنامه گفت: تا مهر امسال ساز و کاری برای تحویل مرغ مرغداران مشخص نبود، اما از این تاریخ ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ کرد مرغدارانی که از وزارت جهاد کشاورزی نهاده دریافت کرده اند بر اساس درصد نهاده باید گوشت مرغ تحویل دهند و سازمان جهاد کشاورزی تهران فهرست 52 واحد مرغداری را در اختیار ما قرار داد تا در ازای درصد نهاده تحویل گرفته شده، مرغ به قیمت مصوب در اختیار شبکه توزیع قرار دهند.

وی افزود: شبکه توزیع؛ سازمان میادین میوه و تره بار هستند و مرغداران مکلف هستند مرغ خود را به نمایندگان کشتارگاه‌ها که در میدان بهمن مستقر هستند تحویل دهند.

صادقی گفت: از 13 آبان برای تولید و توزیع گوشت مرغ، مسئولیت‌ها بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تقسیم شده و وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و عرضه در میادین میوه و تره بار است.

وی افزود: پیش از 13 آبان تخلفاتی وجود داشته که به تعزیرات معرفی شده است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران گفت: از 52 مرغداری که وزارت جهاد کشاورزی به ما معرفی کرده است، تا کنون 45 مرغداری اطلاعاتی به ما نداده اند.

صادقی افزود: سازمان میادین میوه و تره بار مکلف شده است مرغ را از مرغداران تحویل بگیرد، اما این سازمان می‌گوید زمانی که به مرغدار مراجعه می‌کنیم، مرغدار مرغ را تحویل نمی‌دهد.

فروش مرغ بالاتر از۲۰۴۰۰ تومان در ایران تخلف است - اسپوتنیک ایران
فروش مرغ بالاتر از۲۰۴۰۰ تومان تخلف است

وی گفت: مرغدار باید مرغ زنده را با قیمت 14 هزار و 100 تومان به کشتارگاه بفروشد و کشتارگاه پس از کشتار، گوشت مرغ را در اختیار غرفه‌های سازمان میادین یا اعضای صنف مرغ فروشان قرار می‌دهند تا با قیمت 20 هزار و 400 تومن بفروشند.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران افزود: همه حواله‌های دریافت گوشت مرغ زیر نظر بازرسان ما صادر می‌شود و مرغ فروش‌ها گوشت مرغ را بر این اساس تحویل می‌گیرند و توزیع می‌کنند و روندی غیر از این وجود ندارد.

صادقی گفت: از گیلان، مازندران و سمنان به ما مرغ می‌دهند، اما مرغداری‌های استان تهران به ما مرغ نمی‌دهند.

وی افزود: اگر 1200 تن گوشت مرغ گرم به عمده فروشی‌ها در تهران تحویل داده شود، مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان دست مردم می‌رسد.

نادر عاشقی عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران نیز در این برنامه گفت: شبکه توزیع برای مرغداران مشخص نیست و زمانی که می‌خواهیم مرغ را عرضه کنیم ما را به جا‌های دیگری که تضمینی برای پرداخت پول مرغ ما وجود ندارد می‌فرستند.

وی افزود: مرغدار پس از رسیدن رشد مرغ به مرحله نهایی 48 ساعت تا 72 ساعت می‌تواند مرغ را نگه دارد و مجبور است آن را بفروشد.

عاشقی با بیان این که تصمیم گیرندگان پشت میز با مشکلات و مسائل ما آشنا نیستند گفت: مرغدار مرغ را به افرادی که وزارت صمت معرفی کرده تحویل داده است، اما 29 درصد برای مرغ افت زده اند در حالی که افت معمولی بین 22 تا 25 درصد است.

وی افزود: مشخص نیست پول مرغدار را چه زمانی می‌دهند و تضمینی در این زمینه داده نمی‌شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران گفت: هنوز برخی مرغداران پول مرغی که 13 سال پیش (سال 86) به برخی کشتارگاه‌ها داده اند نگرفته اند.

عاشقی افزود: فهرستی که وزارت صمت در دماوند به مرغداران داده است که مرغدار‌ها مرغ خود را به اسامی این لیست تحویل دهند در میدان بهمن غرفه دارند و کشتارگاه ندارند.

اعلام نرخ تورم در ایران در سال ۹۷  - اسپوتنیک ایران
صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ با قیمت دولتی +ویدئو، عکس

وی گفت: در میدان بهمن دلال می‌گوید مرغدار، مرغ را بکشد و ما آن را تحویل می‌گیریم و زمانی که فروختیم پول مرغ را به مرغدار می‌دهیم.

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در این برنامه گفت: وزارت صمت مرغدار‌ها را بین چند تصمیم گیرنده گرفتار کرده است و تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار بدون حضور حتی یک تولید کننده مرغ گوشتی است.

وی خطاب به وزارت صمت گفت: کدام ساز و کار را تعریف و به مرغدار ابلاغ کرده اید که چگونه مرغ خود را تحویل دهد.

فروغی افزود: هیچ تشکل مرغداری در جلسات ستاد تنظیم بازار حضور نداشته است و تصمیمی نیز به آن‌ها ابلاغ نشده و مرغداران نمی‌دانند ناظر؛ چه کسی است.

وی گفت: 30 تا 40 درصد به مرغدار نهاده می‌دهند، اما می‌گویند مرغدار باید همه مرغش را به ما تحویل بدهد.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور افزود: چرا در ازای 30 تا 40 درصد نهاده، همه هستی مرغدار را می‌برید و آن را نابود می‌کنید؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала