ایران درز گزارش محرمانه آژانس را به صورت حقوقی پیگیری خواهد کرد

© Photo / IRNAایران درز گزارش محرمانه آژانس را به صورت حقوقی پیگیری خواهد کرد
ایران درز گزارش محرمانه آژانس را به صورت حقوقی پیگیری خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده ایران در سازمانهای بین المللی اعلام کرد که درز گزارش محرمانه آژانس انرژی اتمی به لحاظ حقوقی پیگیری می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین المللی در روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون ایران، به ماجرای درز گزارش‌های محرکانه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای پرداخت و گفت: "اعتراضات و پیگیری‌های حقوقی ایران از آژانس در زمینه حفاظت از  اطلاعات محرمانه، سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد."

قصد ایران برای نصب ۳ آبشار سانتریفیوژ پیشرفته‌ در نطنز  - اسپوتنیک ایران
قصد ایران برای نصب ۳ آبشار سانتریفیوژ پیشرفته‌ در نطنز

وی توضیح داد: "قبل از پرداختن به ریشه این مشکلات، باید اشاره کنم که در مقاطع مختلف و بر اساس تعهدات کشورمان و مأموریتی که به آژانس از سوی شورای حکام داده شده است، آژانس گزارش‌هایی را از راستی‌آزمایی اجرای تعهدات تهیه می‌کند و در اختیار شورای حکام قرار می دهد. در یک برهه طولانی، گزارش های پادمانی آژانس که بسیار مفصل‌ هم بودند، تهیه و میان اعضا توزیع می شد و در پنج سال اخیر نیز گزارش های برجامی جایگزین شدند". 

وی افزود: "اما در این مسیر، دو مشکل وجود دارد؛ اول این که چه‌میزان از جزئیات فعالیت‌های پادمانی باید در این گزارش‌ها منعکس شوند و دوم این که مکانیسم اطلاع‌رسانی گزارش‌ها به اعضای آژانس، کاملاً نقص دارد و این گزارش‌ها قبل از اینکه از محرمانه بودن خارج شوند ــ که در این مورد هم ملاحظه جدی داریم ــ به رسانه‌ها درز پیدا می‌کنند. به آژانس گفتیم که انتشار اطلاعات جزیی در گزارش‌ها، باید به حداقل برسد و داده‌های غیرضروری نباید منعکس شوند، اخیراً هم پیگیری این موضوع را مجدداً با آژانس شروع کردیم."

غریب آبادی افزود: "تمامی گزارش‌های پادمانی و برجامی و همچنین مکاتبات ایران با آژانس و بالعکس، محرمانه هستند. آژانس نیز گزارش‌های خود  را در سایت داخلی خود که فقط در دسترس  اعضای آن است،  قرار می‌دهد. بیش از 190 کشور به این سایت دسترسی دارند. آژانس مدعی است که این گزارش‌ها از طریق آژانس به رسانه‌ها درز پیدا نمی‌کند و در واقع، مفهوم غیرمستقیم آن، این است که امکان دارد یک یا چند کشور مبادرت به این کار کنند."

وی همچنین گفت: "هرگونه انتشار اطلاعات محرمانه پیش از سیر روال حقوقی خود، منحصراً در اختیار جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان دارنده و مالک این اطلاعات می‌باشد."

وی در پایان خاطرنشان کرد که به‌زودی پیگیری‌های حقوقی ایران در این زمینه به‌طور جدی دنبال می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، جمعه با انتشار گزارشی محرمانه، از برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز خبر داد. انتشار این گزارش به‌فاصله کمی پس از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها در رسانه‌های غربی خبرساز شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала