ظریف: آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند

CC BY-SA 3.0 / Balk /MSC / Mohammad Javad Zarifظریف: آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند
ظریف: آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران تصریح کرد که آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان تحت برجام پایبند باشند.

به گزارش اسپوتنیک بهنقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه طی نشست مجازی "گفت و گوهای مدیترانه ای" همچنین خاطر نشان کرد: اروپا و آمریکا باید نسبت به اجرای برجام متعهد باشند و پس از آن ما نیز اجرای الزامات‌مان را از سر می‌گیریم.

ظریف: دوباره درباه برجام مذاکره نخواهیم کرد - اسپوتنیک ایران
ظریف: دوباره درباه برجام مذاکره نخواهیم کرد

ظریف از آمریکا خواست با بازگشت به توافق هسته ای، حسن نیت خود را نشان دهد و عنوان کرد که اگر آمریکا به تعهدات اصلی و اولیه‌اش پایبند باشد، ایران نیز پایبندی خود را نشان خواهد داد.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: آمریکا می‌تواند به زمان قبل از خروجش از برجام برگردد. پیشنهادات ما بر روی میز است در مورد طرح صلح تنگه هرمز روی میز است. دست همکاری ما برای تعامل به سوی همسایگان است. ما همه باید با حسن نیت حرکت کنیم تا از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کنیم.

ظریف در ادامه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل زندانیان بیشتر به دنبال تبادل اخیر یک تبعه انگلیسی - استرالیایی با سه شهروند ایرانی خبر داد.

وی درباره امنیت منطقه و جهان و لزوم همکاری های جهانی برای صلح جهانی گفت: فکر می کنم ما نمی توانیم به بهای یکدیگر زندگی کنیم.  شما نمی توانید به بهای ناامن کردن دیگران، امن شوید و امنیت داشته باشید.اوضاع جهانی باید تغییر کند.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کرونا در ایران خاطر نشان کرد: اوضاع کرونایی در ایران بسیار بد بوده و ما طی پاییز با موج سوم روبرو شدیم. ما با ویروس های دیگری همچون آنفولانزا روبرو شدیم. کادر پزشکی ما تمام تلاش خود را کرده اند. ما  کادر پزشکی حرفه ای بسیار با کفایت داریم. آنها خسته شده اند. متاسفانه ما با جنگ اقتصادی و چیزی فراتر از محدودیت روبرو هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا حتی به ما اجازه دسترسی به پول هایمان در کشورهای دیگر را نمی دهد. این اقدامات جنابت علیه بشریت است که طی روزهای آخر دوران ترامپ رخ می دهد.

ظریف خاطر نشان کرد: آمریکا مسئول تمام خساراتی است که به ایران وارد شده است. باید بگویم که بار دیگر در مورد آنچه قبلا مذاکرده کرده ایم، مذاکره نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت : آمریکا از برجام خارج اما از سازمان ملل خارج نشده است به همین دلیل باید به تعهداتش در قبال شورای امنیت متعهد باشد. واشنگتن باید به عنوان یک عضو شورای امنیت به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد و دولت ترامپ این قطعنامه را نقض کرده است.

وی تصریح کرد : آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که در این زمینه شرط تعیین کند. آمریکا باید نقض قوانین بین المللی را متوقف کند، بنابراین این مسئله به مذاکره دیگری نیازی ندارد. 

ظریف: برخی برای از بین بردن جو لغو تحریم ها تلاش می کنند - اسپوتنیک ایران
ظریف: برخی برای از بین بردن جو لغو تحریم ها تلاش می کنند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه ضمن اشاره به اقدامات مخرب کشورهای غربی در خلیج فارس اضاه کرد : به موضوع تسلیحات نگاه کنید. سال گذشته تسلیحاتی که کشورهای غربی به خلیج فارس ارسال کردند، از مقادیر تسلیحاتی که به دیگر مناطق جهان فرستاده شد، بیشتر بود.

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح از کشورهای غربی به منطقه خلیج فارس وارد شد. آیا کشورهای غربی آماده هستند به این اقداماتشان خاتمه دهند؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرده است. غرب از تروریسم اسرائیل حمایت کرده است. غرب زمانی می تواند به ما بگوید در مورد مسائل دیگر صحبت کنیم که از این گونه رفتارهای مخرب و شرورانه اش دست بکشد.

ظریف در ادامه گفت: توافق هسته ای این امکان را برای ایران فراهم می کند که اگر طرفین توافق به تعهداتشان پایبند نباشند، ایران نیز پایبند نباشد. اروپایی ها نمی توانند مدعی شوند که به برجام پاپیندی داشته اند به همین دلیل ما حق کاهش تعهدات مان را داریم.

وزیر خارجه ایران در ادامه ضمن اشاره به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای کشورمان گفت: این ترور یک تجاوز و نقض قوانین بین المللی محسوب می شود که باید محکوم شود. منتظر هستیم که تروئیکای اروپایی این ترور را محکوم کند که تاکنون محکوم نکرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала