پیش فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ خلاف سیاست کاهش وابستگی به نفت است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / صحن مجلس شورای اسلامی ایران
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر نفت به فروش نرسد و دولت بخواهد از منابع بانک مرکزی این اوراق را بازخرید کند، اثر تورمی بسیار شدیدی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، پیش فروش نفت آنهم از طریق بورس کالا اتفاق جدیدی نیست. در بند «و» تبصره «۱» قانون بودجه ۹۹، ظرفیتی فراهم شده است که اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان با خرید اوراق دولتی که سر رسید آن زودتر از خردادماه ۱۴۰۰ باشد به میزان ارزش اسمی اوراق (بدون تنزیل) و به قیمت بورس انرژی، نفت جهت صادرات تحویل بگیرند.

چین در بازار نفت از آمریکا پیشی می گیرد  - اسپوتنیک ایران
چین در بازار نفت از آمریکا پیشی می گیرد

اشکال بسیار مهمی که این اقدام دارد، حرکت کردن خلاف سیاست کاهش وابستگی به نفت است. در شرایطی که دشمنان بر تحریم فروش نفت ما تمرکز کرده اند، باید وابستگی بودجه به نفت به حداقل ممکن برسد اما برنامه ریزی دولت در پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد یک چهارم بودجه وابسته به فروش نفت است

اگر نفت به فروش نرسد و دولت بخواهد از منابع بانک مرکزی این اوراق را بازخرید کند، اثر تورمی بسیار شدیدی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند. نکته دیگر آن است که در بودجه ۱۴۰۰ رقم قابل توجهی نیز برای فروش اوراق بدهی در نظر گرفته شده است که با فروش این اوراق یا به فروش نخواهد رسید یا دولت مجبور است آن‌را با نرخ بالاتری عرضه کند که مشکلات خاص خود را دارد.

به طور کلی امید است این پیشنهاد درامدی سازمان برنامه و بودجه در پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰، در هیئت دولت تصویب نشود و در صورتی که هیئت دولت آن‌را تصویب کرد نیز، مجلس شورای اسلامی آن را از منابع درآمدی لایحه حذف کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала