شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایران

© Sputnik / Valeriy Melnikovشخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایران
شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی ۱۵ سال اخیر چندین دانشمند و شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در عملیات‌های مختلف ترور شدند.

اسپوتنیک - اردشیر حسین‌پور، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد، رضا قشقایی فرد و محسن فخری‌زاده مهابادی ازجمله دانشمندان و شخصیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستند که در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ به صورت‌های متفاوت ترور شدند.

اردشیر حسین پور، دانشمند و استادیار دانشگاه و متخصص در الکترو مغناطیس و یکی از دانشمندان برنامه هسته‌ای ایران بود. حسین پور در حال کار بر روی پروژه هسته‌ای اصفهان و همچنین تدوین طرح ساخت بزرگترین مجتمع فیزیک اتمی خاورمیانه بود که پس از درگذشت وی بررسی این طرح ادامه نیافت. برخی رسانه‌های غربی ادعای ترور وی را مطرح کرده‌اند که این ادعا همواره توسط مقامات ایران تکذیب شده‌ است. پس از انتشار خبر درگذشت او روزنامه ساندی تایمز و برخی سایت‌های خبری متعلق به کارشناسان اطلاعاتی در آمریکا از جمله مرکز سایت خبری اطلاعاتی استراتفورد به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که اردشیر حسین پور هدف ترور از سوی سازمان موساد بوده ‌است.

جزییات عملیات ترور دانشمند هسته ای ایران+عکس - اسپوتنیک ایران
جزییات عملیات ترور دانشمند هسته ای ایران+عکس

مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور در قیطریه تهران ترور شد.

مجید شهریاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای ایران در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹ در نتیجه اتصال یک بمب توسط یک موتور سیکلت سوار در تهران ترور شد.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز به همراه رضا قشقایی فرد، كارمند سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۰ پس از خروج از منزل توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در تهران ترور شد.

داریوش رضایی‌نژاد، دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که در ۱ مرداد ۱۳۹۰ در مقابل منزلش با اصابت ۵ گلوله کشته شد. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت ایران در خصوص وی اظهار داشته بود: دانشجوی ترور شده در پروژه‌های هسته‌ای (فعال) نبوده‌است و ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد.

تحریم های جدید آمریکا  - اسپوتنیک ایران
تحریم های آمریکا علیه سازمان های روسی و چینی به خاطر برنامه هسته ای ایران

محسن فخری‌زاده مهابادی، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) ترور شد. محسن فخری‌زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی ایران بوده است. او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود. اوایل سال ۱۳۹۷، منابع اسرائیلی اعلام کرده بودند که موساد تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است.

وب‌سایت روزنامه دیلی‌میل روز شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، در گزارشی براساس منابع اسرائیلی به سندی اشاره کرده است که نشان می‌دهد دانشمندان هسته‌ای ایران با "چراغ سبز" بالاترین مقام هسته‌ای کشور، پیشنهادهایشان برای "کلاهک جنگی" را تشریح می‌کنند. نامه‌ای که دیلی‌میل تصویر آن را منتشر کرده، در ۲۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ خطاب به محسن فخری‌زاده، از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای ایران و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین، نوشته شده است. بنا بر این نامه ادعایی، فخری‌زاده نیز در گوشه این نامه نوشته که این درخواست "در حال پیگیری است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала