ثبت سفارش خرید واکسن خارجی کرونا در کوواکس

© Photo / IRNA تولید واکسن
 تولید واکسن  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: برخی کشورها ممکن است واکسن را در اختیار همه مردم بگذارند یا تنها به کادر درمان و افراد پرخطر بزنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، دکتر حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت که برخی کشورها ممکن است واکسن را در اختیار همه مردم بگذارند یا تنها به کادر درمان و افراد پرخطر بزنند.

وی در ادامه افزود:«شرکتهایی که اعلام موفقیت نسبی کرده‌اند، از جمله همین شرکت‌های فایزر و مدرنا ظرفیت‌های تولید آینده‌شان را بعد از اخذ تمام مجوزها کوواکس اعلام کرده‌اند. کشورها هم طبعا با توجه به ملاحظاتشان نظیر امکان پرداخت پول و جمعیت هدف اقدام می‌کنند. برخی کشورها ممکن است واکسن را در اختیار همه مردم بگذارند یا تنها به کادر درمان و افراد پرخطر بزنند.

جزییات مذاکرات مکزیک و روسیه برای تهیه واکسن Sputnik V  - اسپوتنیک ایران
جزییات مذاکرات مکزیک و روسیه برای تهیه واکسن Sputnik V

ما حداقلی را اعلام کرده‌ایم و نام جمهوری اسلامی ایران را بین خریدکنندگان ثبت کرده‌ایم و بنا داریم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و با توجه به فناوری‌های مختلف تولید، تنها یک مدل واکسن نخریم. از این رو ما برای سه مدل مختلف واکسن درخواستمان را در کوواکس ثبت کرده‌ایم و اگر این محصولات برسد، مقایسه خوبی هم بین محصول خارجی و داخلی خواهیم داشت. اگر خودمان به موقع به تولید نرسیم، می‌توانیم مطمئن باشیم بخش پرخطر جامعه ما نیز هم‌زمان با مردم دیگر نقاط دنیا این واکسن را می‌زنند.

طبق برنامه ریزی سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن کوواکس برای ۲۰ درصد جمعیت پرخطر در نظر گرفته شده و چون تعداد کشورهای عضو کوواکس زیاد است، قدرت چانه‌زنی بالایی هم با فروشندگان دارد.

ما درباره واکسن هم در تدارک واردات هستیم و هم تولید داخل و به هر دلیلی در تولید واکسن داخلی دچار مشکل شویم، باید از قبل برای جامعه پرخطرمان فکر کنیم. به همین دلیل پیش‌بینی واردات را هم کرده‌ایم. از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم ممکن است امکان استفاده از واکسن خارجی هم نداشته باشیم. از این رو با توجه به شرایط خودمان باید همه گزینه‌ها را برای سلامت مردم روی میز داشته باشیم تا در موقعیت‌های مختلف از هر کدام که به نفع سلامت مردم است، استفاده کنیم

وزیر بهداشت ایران، 4 منبع خرید واکسن کرونا را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
وزیر بهداشت ایران، 4 منبع خرید واکسن کرونا را اعلام کرد

آن میزان که من اطلاع دارم و در کمیته واکسن مطرح شده، امور بین الملل وزارت بهداشت به کوواکس اعلام نیاز کرده و بخشی از منابع مالی آن را هم تامین کرده و فعلا یک رزرواسیون انجام شده است. ما طبعا باید پیش پرداختی بکنیم تا خرید مقداری واکسن تثبیت شود. مطلع هستم که وزیر بهداشت پیگیر تامین بقیه منابع هم است. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست، اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد یا شرکتها موفق به گرفتن تاییدیه نشوند، یا اعلام شود که واکسن هم موثر نیست، باید راه‌های دیگری را دنبال کرد».

برنامه جهانی دسترسی عادلانه به واکسن کرونا موسوم به کوواکس با مدیریت سازمان جهانی دنبال می شود و تاکنون بیش از ۱۸۰کشور دنیا به این برنامه پیوسته اند. این برنامه به دنبال این است که بعد از تولید واکسن تایید شده کرونا حدو دو میلیارد دوز از این واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۱ در بین کشورها توزیع کند و کارکنان سیستم های سلامت در اولویت دریافت این واکسن هستند.

چین و آمریکا هنوز به برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن کرونا نپیوسته اند. بیش از ۱۴۰ شرکت دارویی و تولید واکسن در دنیا برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند که تعدادی از این شرکتها در آمریکا، اروپا و چین در این زمینه به دستاوردهایی رسیده و وارد فاز انسانی تولید این واکسن شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала