نقش پررنگ ایران در تحکیم روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نقش پررنگ ایران در تحکیم روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا
نقش پررنگ ایران در تحکیم روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر نیروی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به الزامات همسایگی و موقعیت خاص جغرافیایی و نیز موقعیت ترانزیتی برتر، می‌ تواند نقش قابل توجهی در تحکیم همکاری ‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا کرده و خود نیز از قِبل این همکاری منتفع شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت نیروی ایران (پاون)، رضا اردکانیان وزیر نیرو و مسئول هماهنگی و انسجام ‌بخشی بین دستگاهی اجرای موافقت ‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اذعان داشت: این اتحادیه، یک سازمان نوظهور در بین سازمان‌ های منطقه‌ ای است و چنانچه بتواند به ضریب بالاتری از اتحاد، همکاری و همگرایی منطقه ‌ای سوق یابد، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب ‌های مهم اقتصادی و حتی سیاسی جهان را دارد.

۱۱ پروژه در مجتمع بندری انزلی افتتاح می گردد - اسپوتنیک ایران
۱۱ پروژه در مجتمع بندری انزلی افتتاح می گردد

اردکانیان امروز (سه ‌شنبه ۲۷ آبان) در پیامی تصویری به "همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه منطقه‌ ای" که در بندر انزلی برگزار شد، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صورت افزایش کارکرد خود، می‌ تواند از اعضا و شرکای تجاری خود در برابر تاثیرات منفی جهانی شدن محافظت و به آن ‌ها برای بهبود قابلیت رقابت جهانی کمک کند.

وی تصریح کرد: همین اهمیت، زمینه ‌ساز حضور و دخالت برخی کشور‌های فرا منطقه‌ ای شده و در صورت کامیابی، می‌ تواند تمام منطقه و از جمله سازمان نوظهور اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تحت تاثیر قرار دهد.

اردکانیان با بیان این‌که تحولات اخیر در مجاورت مرز‌های شمالی ایران، نمایانگر وجود عوامل ناامنی در منطقه است، گفت: با توسعه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش ضریب وابستگی متقابل اقتصاد کشور‌های منطقه و با توسعه تجارت متقابل، می ‌توان از بروز نا امنی ‌های بیشتر جلوگیری کرد.

اردکانیان گفت: این اتحادیه، می ‌تواند محور ایجاد چارچوب‌ های جدید همکاری‌ های منطقه‌ ای در اوراسیا باشد و در این میان، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به الزامات همسایگی و موقعیت خاص جغرافیایی و نیز موقعیت ترانزیتی برتر، می‌ تواند نقش قابل توجهی در تحکیم همکاری ‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا کرده و خود نیز از قِبل این همکاری منتفع شود.

وی افزود: بنابر همه واقعیت‌ های موجود، جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت بالقوه منطقه ‌ای است که برای بالفعل ساختن آن، نیازمند همکاری‌ ها و همگرایی بیشتر منطقه ‌ای است و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می ‌تواند چنین فرصتی را فرا روی کشور قرار دهد.

اردکانیان اضافه کرد: با چنین رویکردی، تعامل و نقش فعال ایران با منطقه اقتصادی اوراسیا واجد اهمیت مضاعف می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала