اعلام جزئیات جدیدی از برنامه فضایی سپاه پاسداران ایران + عکس

© Photo / IRNAاعلام جزئیات جدیدی از برنامه فضایی سپاه پاسداران ایران + عکس
اعلام جزئیات جدیدی از برنامه فضایی سپاه پاسداران ایران + عکس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در یک برنامه مستند تلویزیونی در ایران به نام «نقطه زن» جزئیات جدیدی از برنامه فضایی سپاه پاسداران ارائه شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از تغییر در تعاریف مأموریتی نیروی هوایی سپاه در اواخر دهه 80 شکل گرفت، با تشکیل فرماندهی فضایی، اقدام به تدوین نقشه راهی برای ایجاد قدرت مورد نیاز در عرصه فضا در حوزه دفاعی برای جمهوری اسلامی ایران کرد. ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره با توجه به نیاز گسترده به بسترهای فضاپایه که امروزه به طور قطعی به یک ضرورت برای قدرتمند بودن تبدیل شده از جمله اهداف نیروی هوافضای سپاه بود.

در اوائل دهه 1390 و پس از شهادت سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم، مسئول سابق یگان موشکی و مسئول وقت تحقیقات و خودکفایی سپاه، مهمترین برنامه سپاه در عرصه فضایی رسیدن به پرتابگر ماهواره برای قرار دادن آن در مدار 1000 کیلومتری بیان شد.

سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم که بخش مهمی از قدرت موشکی ایران مرهون مدیریت  و تلاش های او و یاران شهیدش است، در آخرین پروژه خود در حال آماده سازی یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای سوخت جامد به نام قائم بود که قطر و طول مرحله اول آن به ترتیب 3.5 و 20 متر عنوان شده است.

بنا بر اطلاعات موجود، مراحل مختلف قائم به طور جداگانه آزمایش شده بودند و شهادت ایشان برنامه فضایی سپاه در بخش پرتابگر را به مدت کوتاهی دچار وقفه کرد اما پس از حدود 6 ماه مجدداً از سر گرفته شد. به گفته فرمانده سابق سپاه سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، پروژه آخر شهید طهرانی مقدم با پیگیری سایر متخصصین سپاه به نتیجه رسید.

در این مسیر، اولین پرتاب ماهواره‌بر قاصد-1 در سکوت کامل خبری و بدون هیچگونه شوآف قبلی، در اردیبهشت 1399 با موفقیت صورت گرفت و توانست محموله خود که ماهواره تصویربرداری نور-1 بود را در مدار 430 کیلومتری زمین قرار دهد.

اخیراً و در یک برنامه مستند تلویزیونی به نام «نقطه زن» که در ایام هفته هوافضا از شبکه 3 سیما بخش می‌شود، اطلاعات جدیدتری از این ماهواره‌بر و برنامه فضایی سپاه و کابردها و ویژگی‌های ماهواره نور منتشر شد که در این گزارش به آنها پرداخته می‌شود.

​این مستند در محل پارک ملی هوافضا که دستاوردهای نیروی هوافضا و بخشی از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را در زمینه هوافضا در خود جای داده تصویربرداری شده است. پارک ملی هوفضا به عنوان نمایشگاه دائمی در هفته اول مهر 1399 در اطراف تهران افتتاح شد.

یکی از مهمترین جنبه‌های منتشر شده در این مستند، اجرای یک مرحله پرتاب زیرمداری موفق آزمایشی توسط سپاه در تاریخ 28 فروردین 1398 یعنی در حدود یک سال پیش از پرتاب ماهواره بر قاصد-1 بوده است.

در حالی که پرتاب های ماهواره برهای سفیر-1 و سیمرغ ساخت وزارت دفاع همواره از چند وقت قبل توسط خود مسئولین داخلی و نیز ناظران خارجی بر اساس تصاویر ماهواره ای از پایگاه های پرتاب گزارش می‌شود، در مورد برنامه فضایی سپاه، نه پرتاب زیرمداری سال 1398 و نه پرتاب سال 1399 چه توسط مسئولین سپاه و چه ماهواره های خارجی پیش از اجرا و انجام، اطلاع رسانی و رصد و گزارش نشد.

این امر دارای پیام‌های مختلفی است از جمله سطح بسیار بالای حفاظت اطلاعات در سپاه و همچنین توانایی اجرای فوری، دقیق و صحیح پرتاب فضایی به صورت کاملاً مخفیانه حتی از دید ماهواره های دشمن. همین جنبه به خودی خود سبب حیرت و حتی ترس تحلیلگران خصوصاً در جبهه دشمن یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.

در پرتاب سال 1398، پرتابگر قاصد حامل یک محموله آزمایشی به نام نبأ بود. این مأموریت در ساعت 9:35 دقیقه به وقت تهران صورت پذیرفته و محموله نبأ موفق به ارسال تصویر از ارتفاع 250 کیلومتری از ساحل شرقی دریای خزر شده است.

احتمالا این اولین ارسال موفق تصویر از محموله فضایی در این ارتفاع بوده است. اجرای این مأموریت در ابتدای سال 98 نشان می دهد که سپاه کار توسعه ایستگاه های کنترل و کاربری زمینی ثابت و متحرک مورد نیاز را نیز بی سر و صدا به انجام رسانده تا در این مأموریت مورد استفاده قرار گیرند.

در تابستان سال 98، پایگاه تحقیقات فضایی سپاه در حوالی کویر مرکزی ایران، روزهای شلوغ و پرکاری داشت. تصاویر ماهواره ای از محوطه آزمایش این تأسیسات، اجرای آزمایش های متعدد پیشران های سوخت جامد را نشان می داد.

کمتر از 3 ماه بعد و در سوم اردیبهشت 1399 ورود سپاه به عرصه جدیدی از توانمندی فضایی به طور رسمی با پرتاب موفق ماهواره‌بر سه مرحله ای قاصد-1 و تزریق موفق ماهواره نور-1 به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران اعلام شد.

بر اساس اطلاعات مستند نقطه زن، ماهواره قاصد توان حمل 20 کیلوگرم یا بیشتر محموله به مدار را دارد. اما وزن و ابعاد ماهواره نور-1 همچنان نامشخص است.

نمونه بعدی ماهواره‌بر قاصد به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه سردار حاجی زاده، قرار است در مرحله اول خود نیز از پیشران سوخت جامد استفاده کند.

آنچه از سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه و فرمانده یگان فضایی این نیرو در روزهای پس از پرتاب قاصد برداشت می‌شود این است که نقشه راه توسعه فناوری فضایی نظامی در این نیرو تدوین شده و برنامه ها طبق این نقشه راه پیگیری خواهد شد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала