وزارت خارجه ایران: ایران آماده کمک به صلحبانان قره باغ است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: تهران آماده ارائه كمک به محل اسكان حافظان صلح روسی در منطقه قره باغ است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ایران اعلام داشت: تهران آماده کمک به استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ و کمک به دستیابی به صلح پایدار در منطقه است.

وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به توافق خاتمه جنگ در قره باغ

وزارت خارجه ایران در بیانیه ای گفت: ایران آمادگی خود را برای کمک به تأمین صلح و امنیت پایدار در منطقه و همچنین آمادگی خود برای شرکت در ابتکارات منطقه ای تکرار می کند.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که تهران "آماده تسهیل استقرار نیروهای حافظ صلح روسی" در امتداد خط تماس است، همانطور که در بندهای ۳ و ۴ توافق نامه بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان نشان داده شده است.

پیش از این، سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه مشترکی درباره آتش بس در قره باغ به تصویب رسانده بودند.

طبق بیانیه رئیس جمهور فدراسیون روسیه، آتش بس كامل در قره باغ از ۱۰ نوامبر آغاز می شود، آذربایجان و ارمنستان در مواضع اشغالی خود متوقف می شوند و همچنین باید اسیران جنگی را تبادل كنند. همچنین نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ مستقر می شوند.

نخست وزیر ارمنستان در بیانیه خود در فیس بوک خاطرنشان کرد که این توافق نامه تصمیم بسیار دشواری برای او بود. به نوبه خود، رئیس جمهور آذربایجان امضای سند را تسلیم ارمنستان خواند.

به گفته وی، این توافق بیشترین سود را برای باکو دارد، اکنون مرحله نظامی به پایان رسیده و می توان به سراغ مسائل سیاسی رفت.

طبق گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه، یک گروه صلحبان صلح روسیه در منطقه درگیری قره باغ مستقر است: ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ دستگاه نفربر زرهی، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه؛ هسته اصلی این نیروها، واحدهای تیپ ۱۵ تفنگ موتوری جداگانه صلح بانان منطقه نظامی مرکزی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала