ربیعی: این روزها با چند متناقض نما درباره دلار روبرو هستیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگو دولت ایران، در نشست هفتگی اظهار داشت: کارآمدی و عملکرد دولت منجر به کاهش قیمت ارز و خودرو با وجود عدم تصویب لوایح FATF شده است.

به گزارش اسپوتنیک، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران، در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح FATF بیان داشت: پاسخ سوال شما در بطن سوال شما نهفته است. این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می زنند، می فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.

روحانی: دولت جدید آمریکا در رفتارهای خود تجدید نظر کند - اسپوتنیک ایران
روحانی: دولت جدید آمریکا در رفتارهای خود تجدید نظر کند

ربیعی تصریح کرد: ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی شود چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می گویند بایدن به برجام برنمی گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود. متاسفانه عده ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد.

سخنگوی دولت ایران در ادامه گفت: صدای شکسته شدن فشار حداکثری را ملت شنید و عده ای نشنیدند. سوال خوب شما باعث شد به تفسیر علل مسائل اقتصادی سالهای ۹۷ به این تلاشها و دستاوردهای اقتصادی دولت پیش از تحریم‌ ها و جنگ اقتصادی برای مردم و کارشناسان روشن است و همین عملکرد آنها را نسبت به روزهای آینده خوشبین کرده است.

دولت در سال ۹۵ و ۹۶ تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد در حالیکه تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است در فواصل سالهای ۹۴ تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد. شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است. در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش ۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید.

وی متذکر شد: نکته دیگر مساله وابستگی به نفت است که همیشه از دغدغه های مقام معظم رهبری هم بوده است. وابستگی کشور به درآمدهای نفتی در متوسط بلند مدت ۴۸.۵  درصد بوده که در سالهای ۹۴ تا ۹۶ این وابستگی ۳۰.۵ درصد شده بود؛ یعنی در زمانی که هنوز وارد جنگ اقتصادی نشده بودیم در چهار شاخص اش اقتصادی، کاهش تورم، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به نفت دوره افتخارآفرینی داشتیم.

اکنون نیز در سایه پایمردی مرد و تدابیر دولت در دوران فشار حداکثری آمریکا در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала