بررسی ۱۰۰ جهش ژنتیکی کرونا در ایرانی‌ها

اشتراک
کارشناس: برخی دیگر مختص کشور ایران بوده و از جای دیگری گزارش نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «مهر»، دکتر حسین کیوانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی در خصوص آخرین نتایج تحقیقات در مورد جهش‌های ویروس کرونا در ایران اظهار داشت از زمانی که ویروس به کشور ما ورود پیدا کرده تا کنون جهش‌هایی را دیدیم که برخی از آنها شبیه جهش‌های سایر کشورها و برخی دیگر مختص کشور ما بوده و از جای دیگری گزارش نشده است.

وی افزود:«همچنین برخی از این جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا در کشور پرتکرار بوده‌اند که یکی از آنها «D-۶۱۴-G» بوده که این جهش باعث می‌شود سرایت ویروس تشدید شود؛ لذا شاید یکی از دلایلی که ما می‌بینیم این ویروس با سرعت بیشتری منتشر می‌شود و به ازای ابتلای یک نفر در خانواده، کل افراد خانواده مبتلا می‌شوند به خاطر همین جهش ژنتیکی ویروس است.

هشدار ژنرال انگلیسی درباره خطر وقوع جنگ جهانی به دلیل کرونا  - اسپوتنیک ایران
هشدار ژنرال انگلیسی درباره خطر وقوع جنگ جهانی به دلیل کرونا

قدرت سرایت مهم‌ترین جهش ویروس در کشور است. این جهش به وفور در ایران دیده می‌شود. هر یک از این جهش‌ها یک معنی دارند و وقتی این تعداد جهش زیاد شود ممکن است لازم باشد در استرتژی تولید واکسن در نظر گرفته شوند. برخی دیگر از جهش‌ها آنتی بادی تولید شده در بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند به طوری که ممکن است مجدد مبتلا به این ویروس شوند؛ از این رو افرادی که مبتلا شده‌اند نباید خیلی راحت باشند و اگر بار دوم مبتلا شوند ممکن است آنتی بادی‌ها از ویروس فرار کرده و فرد را دوباره درگیر کند.

افراد باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس را جدی بگیرند. لیست بلندی از جهش‌ها را تاکنون بررسی کردیم که کاملاً علمی است و در اختیار مسئولان وزارت بهداشت قرار می‌گیرد؛ همچنین بسیاری از این جهش‌ها همواره در حال بررسی هستند.

جهش‌هایی که تاکنون بررسی کردیم را در بانک جهانی ژن قرار دادیم که در دسترس دنیا قرار بگیرد. بدین واسطه محققان می‌توانند برای مطالعات واکسن کرونا از این تحقیقات بهره ببرند زیرا مطالعات جامعی بوده که در ایران شده و اکنون در بانک ژن موجود است.

تاکنون بیش از ۱۰۰ جهش ژنتیکی ویروس کرونا را در کشور مورد بررسی قرار دادیم که مختص ایرانی‌ها بوده اما این امکان وجود دارد که شاید یک جهش بررسی شده در ایران در کشور دیگری مورد بررسی قرار نگرفته باشد. بنابراین با قاطعیت نمی‌توان گفت که این ۱۰۰ جهش مختص کشور ما بوده ولی همچنان این مطالعه به صورت دینامیک انجام می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала