تحقق توافق آزاد تجاری با اوراسیا

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اقتصادی اورآسیا
اتحادیه اقتصادی اورآسیا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه کشور بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال ۲۰۱۴ اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»،  ایران به عنوان یکی از کشورهایی که قصد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد، پس از مذاکراتی طی سال های گذشته، در ۵ آبان ماه سال ۹۸ با پنج کشور عضو این اتحادیه موافقت‌نامه ای موقت را امضا کرد که بر اساس آن ۸۶۲ قلم کالایی مورد توافق برای صادرات و واردات میان کشورهای مورد نظر، قرار گرفت.

سه کشور بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال ۲۰۱۴ اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند و در آغاز سال ۲۰۱۵ همزمان با اجرایی شدن مفاد تجاری این معاهده دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند تا در جهت بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و جهان با یکدیگر مشارکت کنند.

پس از مدتی این اتحادیه برای رسیدن به توافق های تجاری، مذاکرات خود را آغاز کرد که در این میان کشورهایی مانند ازبکستان خواستار پیوستن به اتحادیه شدند و برخی دیگر مانند سنگاپور و ویتنام اقدام به امضای قراردادهایی برای تجارت آزاد یا مبادلات اقتصادی دیگر کردند.

از اقلام مورد معامله ۳۶۰ کالا مربوط به ایران و ۵۰۲ محصول در مورد اتحادیه شامل اعطای ترجیحات تجاری می شود و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا قرار شد تا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی و محصولات بهداشتی، صفر شود.

البته این گام اولیه ای برای رسیدن به موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا برای افزایش اقلام تجاری است که برای دو سال به امضا رسید و با گذشت سال اول و افزایش تجارت در بخش های مختلف، آمارها از موفقیت آمیز بودن روابط اقتصادی با پنج کشور عضو حکایت دارند.

هشدار پمپئو درباره تجارت با کشتیرانی ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار پمپئو درباره تجارت با کشتیرانی ایران

پیش از این نیز حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت از آغاز مذاکرات در پایان سال نخست خبر داده بود و موافقت‌نامه موقت را آزمونی برای رفع موانع افزایش تجارت با این کشورها دانسته و گفته بود زیرساخت‌های لجستیکی، نحوه تبادلات مالی، استاندارد سازی کالا، همسان سازی اسناد و ناشناخته بودن این بازار برای بازرگانان از مشکلات و موانع بهبود روابط اقتصادی است.

وی اظهار امیدواری کرد که به زودی برای گسترش مبادلات اقتصادی با اوراسیا و جهان به زیرساخت های  که لازمه تجارت است توجه می شود که بخشی از آنها به نگارش درآمده تا در زمان امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با این موانع مواجه نباشیم.

بر اساس گفته های زادبوم همزمان با آغاز سال دوم موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مذاکرات برای مبادلات آزاد آغاز می شود که تا پیش از پایان سال دوم به توافقی برای تجارت آزاد دست می‌یابیم.

سازمان توسعه تجارت در گزارشی آمارهای مبادلات اقتصادی ایران با اوراسیا را اعلام کرد که نشان می دهد بیشترین میزان صادرات به پنج کشور عضو از ۵ آبان ماه سال گذشته تا ۳۱ مرداد امسال و مدت مشابه به روسیه و کمترین میزان صادرات به بلاروس انجام شده است. همچنین بیشترین واردات متعلق به روسیه و کمترین واردات به قرقیزستان بود.

براساس آمارهای گمرک ایران، حجم تجارت خارجی ایران با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی پنج ماه اول سال‌جاری ۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار بوده، رشد ۶ درصدی داشته است.

همچنین میزان کل صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد امسال، ۸۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۶۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده، رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

توافق امارات و اسرائیل در تجارت مشروب الکلی - اسپوتنیک ایران
توافق امارات و اسرائیل در تجارت مشروب الکلی

در بخش صادرات ۳۷ قلم کالای مشمول تثبیت تعرفه ایران به اتحادیه اوراسیا در دوره زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸، معادل ۵۹ هزار و ۲۳۰ تن به ارزش ۵۲ میلیون و ۳۰ هزار دلار بوده است. حال آنکه پس از اجرایی شدن این موافقت‌نامه ارزش کالاهای صادر شده به اتحادیه اروپا در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۵۳ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار و وزن آن به ۶۶ هزار و ۷۷۰ تن رسیده است. این امر بیانگر رشد ۳ درصدی ارزشی و افزایش ۱۵ درصدی وزنی است.

علاوه بر این، ارزش صادرات ۳۵۴ قلم کالا که مشمول تخفیف تعرفه‌ای بوده‌اند، از ۲۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ با رشد ۸۰ درصدی به ۳۸۱ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار در دوره زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است.

وزن این کالاها در دوره‌های مورد بررسی نیز از ۳۳۸ هزار و ۷۵۰ تن با رشد ۹۸ درصدی به ۵۴۷ هزار و ۶۸۰ تن افزایش یافته است.

در مجموع، صادرات ایران به اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی اوراسیا به ایران، از زمان اجرای موافقت‌نامه (۵ آبان ۹۸) تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۴۳۵ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۵ درصد رشد داشته است.

بیشترین واردات ایران از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا مربوط به واردات از روسیه با ارزش یک میلیارد و ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار بوده که ۷۷ درصد واردات از این اتحادیه را در بر می‌گیرد. کمترین میزان واردات نیز مربوط به قرقیزستان به میزان یک میلیون و ۳۲۰ هزار دلار انجام شده است.

صادرات روسیه به ایران از ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ ارزشی معادل یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار داشته است. اما با افت ۱۳ درصدی این ارزش در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱مرداد ۹۹، صادرات روسیه به ایران به رقم یک میلیارد و ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала