طلای سرخ ایران

© Photo / Pixabayطلای سرخ ایران
طلای سرخ ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارزش اقتصادی زعفران خراسان شمالی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، طلای سرخ از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است که پیش بینی می‌شود ۲۱ تن محصول به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید شود.

محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز3 نوامبر (سه شنبه) اظهار داشت:«این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران بعد از خراسان رضوی و جنوبی رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد. زعفران در ۲۸ استان زعفران کشت می شود.

اعلام زمان تحویل هواپیمای مسافربریCR929 ، محصول مشترک روسیه و چین به سفارش دهندگان  - اسپوتنیک ایران
اعلام زمان تحویل هواپیمای مسافربریCR929 ، محصول مشترک روسیه و چین به سفارش دهندگان

سرانه مصرف زعفران ۰.۷ گرم در سال به ازای هر نفر است. این محصول بیشتر با هدف صادراتی کشت می شود و ارزش افزوده بالایی نیز دارد. برای نخستین بار به صورت آزمایشی برداشت زعفران در استان به صورت مکانیزه آغاز شده است. تلاش می کنیم تا با حمایت جوانان نخبه به توسعه و ارزش افزوده این محصول بیفزاییم.

این شیوه برداشت نیز شرایطی از جمله هموار بودن زمین و کشت ردیفی را نیاز دارد که کشاورزان باید این اصول را نیز رعایت کنند. با توجه به اینکه نیروی کارگری زیادی در فصل برداشت زعفران نیاز است و در ایام پیک برداشت زعفران کاران بعضا با کمبود نیروی انسانی مواجه می شوند برداشت مکانیزه به آنان کمک زیادی خواهد کرد.

به ازای هر یک هکتار کشت زعفران برای یک نفر شغل مستقیم و برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر نیز در مراحل برداشت اشتغال فصلی ایجاد می شود. پیش بینی می شود که برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود. خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала