برای ایران مهم نه رئیس جمهور جدید، بلکه سیاست کاخ سفید است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطیب‌زاده: ما نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرد که تهران با دقت اقدامات دولت جدید آمریکا را پیگیری خواهد کرد.

وی در ادامه افزود:«ما اصلا به افراد نگاه نمی‌کنیم. ما نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا، حالا هرکسی که رئیس‌جمهور باشد، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. هر دو حزب حاکم بر آمریکا متوجه شدند که چقدر سیاست‌هایشان در قبال ایران شکست خورده است و به هیچ کدام از اهداف‌شان نرسیدند».

نماینده حزب حاکم ترکیه گفت قتل هاشقجی برنامه ریزی شده بود - اسپوتنیک ایران
نماینده حزب حاکم ترکیه گفت قتل خاشقجی برنامه ریزی شده بود

مناسبات تهران و واشنگتن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 همچنان متشنج باقی مانده است. در این اواخر تلاش آمریکا برای تمدید تحریم های سازمان ملل بر تحویل تسلیحات به ایران، باعث تشدید روابط بین دو کشور شده است.  اما تلاش واشنگتن از حمایت کافی در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار نشد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق تازه ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک - اسپوتنیک ایران
توافق تازه ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه چارچوب گفت‌وگو برجام است، یادآور شد:« هرکسی در این چارچوب جبران خسارت کند، برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، می‌تواند در آن چارچوب همراه با بقیه حضور داشته باشد. ما بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت آمریکا توجه می‌کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала