هتک حرمت به سنگ‌ قبر بانوان در آرامگاه رویان+عکس

© Sputnik / Mazyar Asadiهتک حرمت به سنگ‌ قبر بانوان در آرامگاه رویان+عکس
هتک حرمت به سنگ‌ قبر بانوان در آرامگاه رویان+عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تخریب تصویر بانوان از روی سنگ قبرهای آرامگاه شهر رویان انتقادهای شهروندان را به همراه داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عصر پنجشنبه گذشته که تعدادی از شهروندان رویان برای زیارت اهل قبور و فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان خود به آرامگاه این شهر رفتند، با سنگ قبرهای مخدوش شده‌ای مواجه شدند که تصویر روی آن با رنگ پوشانده شده و مشخص نبود چه فرد یا افرادی اقدام به حذف تصویر از روی آن‌ها کرده بودند. این اتفاق فقط در مورد سنگ قبرهایی دیده شد که تصویر صورت بانوان درگذشته روی آن‌ها حکاکی شده بود. خانواده این درگذشتگان پس از مشاهده سنگ قبرهایی که تصویر بانوان با رنگ پوشانده شده بود، به این اقدام معترض شدند و از هیأت امنای آرامگاه و مسئولان شهر درخواست پیگیری موضوع برای روشن شدن دلیل این اقدام را مطرح کردند.

View this post on Instagram

A post shared by اخبار فوری و مهم🔖 (@fouri_akhbar) on

فاطمه حاجی‌احمدی یکی از شهروندان رویان است که تصویر مادرش رو سنگ مزار با رنگ پوشانده شده است. او گفت: ابتدا از هر کسی که پیگیر می‌شدیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. اما بعد اینطور شنیدیم که با تصمیم هیأت امنا این کار انجام شده و گفته‌اند که قرار داشتن تصویر بانوان روی سنگ قبر از نظر شرعی و عرفی درست نیست. اگر این طور است پس چرا در تمام آرامگاه‌های دیگر درست است و فقط در رویان این تصمیم باید گرفته شود؟

این شهروند تصمیم اتخاذ شده درباره سنگ قبرهای بانوان در آرامگاه رویان را ناآگاهانه و غیرقانونی می‌داند و اظهار می‌کند: حرف ما این است که چرا هیچ اطلاعی به خانواده‌ها داده نشد؟ اگر این کار قانونی است و پایه شرعی و عرفی و قانونی مشخصی دارد به ما اعلام می‌کردند تا قانع شویم. با این تصمیم خودسرانه داغ این خانواده‌ها را تازه کردند.

روح‌الله مازندرانی یکی دیگر از شهروندان رویانی که تصویر چهره مادرش روی سنگ قبر با رنگ پوشانده شده نیز اقدام به ثبت شکایت رسمی از مسببان این موضوع کرده و می‌گوید: این رفتار چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حقوقی زیر سئوال است. با مشاوران و کارشناسان حقوقی مشورت کردم و حتی پیگیر استفتائات مراجع تقلید نیز شدم. از هر نظر این تصمیم پسندیده نیتس و معتقدم که یک بی‌احترامی آشکار به فرد درگذشته و خانواده او محسوب می‌شود.

نگاهی به برخی فتواهای ارائه شده توسط تعدادی از مراجع تقلید نیز نشان می‌دهد که اعتراض و ادعای شهروندان معترض به این تصمیم هیأت امنا می‌تواند درست باشد. چرا که عمدتا عنوان شده در صورت رعایت حجاب اسلامی در تصویر، مشکلی برای قرار گرفتن عکس روی سنگ قبر وجود ندارد.

از نظر آیت‌الله موسوی اردبیلی اگر تصویر بانوی فوت شده با حجاب اسلامی باشد و مفسده‌ای هم نداشته باشد اشکال ندارد.

پاسخ آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز به پرسش درباره حک تصویر بانوان روی سنگ مزار این بود که حک تصویر بانوان بر روی سنگ مزار فی‌نفسه اشکال ندارد، به شرط آن که مفسده‌ای بر آن مترتب نشود.

البته برخی روحانیون و ائمه جمعه نیز طی سال‌های اخیر اظهارنظرهای متفاوتی نسبت به این فتواها مطرح کرده بودند. اما در مجموع تا کنون برخورد اینچنینی با تصویر بانوان روی سنگ مزارها انجام نشده بود و مهم‌تر این که اقدام بدون مطلع کردن خانواده‌ها بیشتر سبب آزردگی بازماندگان این افراد شده است.

شهروندان معترض به این اقدام معتقدند که این اقدام نوعی تخریب اموال محسوب می‌شود و از سوی دیگر جریحه‌دار کردن احساسات مردم را به دنبال دارد. از نگاه این افراد اگر قرار داشتن تصویر با حجاب کامل بانوان درگذشته روی سنگ مزار رفتاری خلاف شرع و عرف است باید در همه آرامگاه‌های کشور رعایت شود، نه این که فقط در یک آرامگاه و صرفا بنا بر سلیقه هیأت امنا و بدون توجه به استفتائات موجود انجام شود.

سعید اوتارخانی، كارشناس مذهبی با اشاره به اینكه حرمت و احترام قبور مردگان در اسلام بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان كرد: یكی از حرام های شرعی نبش قبر و بی احترامی به قبر مسلمانان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала