ایران برای دستیابی به مدار فضایی ژئو تلاش می کند

© Photo / spacecorp.ruایران برای دستیابی به مدار فضایی ژئو تلاش می کند
ایران برای دستیابی به مدار فضایی ژئو تلاش می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: دستیابی به دانش طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری، نویدبخش دستیابی به مدارات بالاتر از لئو و افزایش سطح اطمینان حصول مأموریت‌های فضایی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی جعفرصالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران درباره اعزام پرتابگر جدید به مدارهای جدید فضایی بیان داشت: تفاهم با مجموعه‌ های مختلف و برنامه‌ ریزی برای اصلاح و بهبود پرتابگرها در دستور کار قرار دارد تا بر اساس آن بتوانیم در کنار پرتابگر از بلوک انتقال مداری برای ارتقاء مدار عملیاتی ماهواره استفاده کنیم.

کاوشگر تحقیقاتی مریخ پیمای چین تیانوِن-۱ - اسپوتنیک ایران
کاوشگر چینی چهار ماه دیگر به مریخ می رسد

معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی با تاکید بر این که استفاده از بلوک انتقالی در تمام دنیا متداول است، اشاره کرد: نگرانی در بخش تزریق ماهواره به‌ صورت مستقیم توسط پرتابگر وجود ندارد و در این حوزه گام ‌های ارزشمندی برداشته شده است؛ اما در حوزه انتقال مداری برای دستیابی به مدارهای بالاتر از مدار "لئو" که در نهایت به گژئوگ می‌ رسد، بلوک انتقالی می ‌تواند نقش تعیین کننده ایفا کند.

جعفرصالحی خاطر نشان شد: تدوین نقشه راه مأموریت انتقال مداری، توسط سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی ابلاغ شده و پژوهشگاه در حال به‌ روز رسانی نقشه راه است تا برنامه‌ های توسعه بلوک انتقال مداری بر این مبنا دنبال شود.

دستیابی به دانش طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری، نویدبخش دستیابی به مدارهای بالاتر از لئو و افزایش سطح اطمینان حصول مأموریت ‌های فضایی است.

ارتفاع سطح زمین تا دو هزار کیلومتری را مدار ارتفاع پایین زمین یا لئو (LEO) می ‌نامند. از دو هزار کیلومتر تا ۳۵ هزار و ۷۸۶ متر، مدارهای میانی زمین نام دارد و مدارهای بالاتر از این ارتفاع را مدار ارتفاع بالا یا ژئو نام‌ گذاری کرده‌ اند.

جعفرصالحی اشاره کرد: اولین گام پژوهشگاه در حوزه تحقق مأموریت‌ های مخابراتی، طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۱ بود که سال ۹۵-۹۶ به اتمام رسیده و در حال حاضر تست‌ های دوره‌ ای آن با نظارت سازمان فضایی در حال انجام است. این ماهواره در صف پرتاب در مدار عملیاتی است.

گام بعدی طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۲ است که نمونه ارتقا یافته ماهواره ناهید یک بوده و قادر است ارتباط بین کاربران زمینی را برقرار کند. با پرتاب این ماهواره بیش از ۲۵۰ ایستگاه زمینی می ‌توانند اطلاعات خود را از طریق لینک ماهواره‌ ای ارسال و دریافت کنند.

ناهید ۲ مجهز به محموله رله تلفنی است که برقراری ارتباط تلفنی بین کاربران را امکان ‌پذیر می ‌کند. روی این ماهواره، زیر سیستم پیش ‌رانش در قالب یک موتور احتراقی نصب شده که کمک می ‌کند تغییر ارتفاع مداری در این ماهواره را به‌ عنوان یک عملیات داشته باشیم.

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه اظهار داشت: گام سوم در حوزه توسعه ماهواره‌ های مخابراتی، ماهواره ناهید ۳ است که اکنون در حال پشت سر گذاشتن مراحل امکان سنجی و طراحی مفهومی است. در ادامه این پروژه، قرار است یک بلوک انتقال مداری این ماهواره را از مدار پارکینگ به مدار نهایی ارسال کند که خودش نقشه‌ راه مجزایی دارد.

جعفرصالحی گفت: ما در توسعه بلوک انتقال مداری نیز چند پروژه در دست طراحی داریم. گام اول تولید بلوک انتقال مداری «سامان» است که وظیفه آن ارتقا مداری از مدار پارکینگ ۴۰۰ کیلومتر به مدار ۷ هزار کیلومتر است. محموله این بلوک انتقال مداری، یک ماهواره با وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم است. معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی اشاره کرد: ماهواره ناهید ۳، گام دوم است که پیش ‌بینی می ‌شود با بلوک انتقال مداری سامان ۲ از مدار پارکینگ به مدار عملیاتی بالاتر از ۷ هزار کیلومتر پرتاب شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала