نقش منفی آمریکا در منع گسترش سلاح شیمیایی

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / «مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تخت روانچی: ایران به عنوان یک قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از این سلاح را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران به عنوان یک قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از این سلاح‌ها را توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی به شدت محکوم می‌کند.

وی در ادامه گفت:« ایران همچنین درخواست خود را برای اجرای متوازن، کامل و بدون تبعیض پیمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و حفظ اقتدار سازمان مربوطه تکرار می‌کند.  در چند سال گذشته، بر اساس ادعاهای بی‌پایه، از روند منع و سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و شورای امنیت علیه دولت سوریه سوء استفاده شده است.

نماینده روسیه چشم انداز تمدید پیمان استارت نو در دوره حکومت بایدن را ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران
روسیه بحث درباره بازگشت تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت را منتفی دانست

سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی هم نابودی کل ذخایر شیمیایی سوریه و 27 مرکز تولید آن را تایید کرد. اکنون این واقعیت‌ها و همچنین همکاری چشمگیر دولت سوریه با سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل، از جمله ارائه بیش از 80 گزارش ماهانه و مقدار زیادی از اطلاعات، نادیده گرفته می‌شوند.

این رفتار سیاست‌های غیر سازنده است که حلال سوالات نیست و باعث از بین بردن اعتبار شورای امنیت و همچنین اعتبار حرفه‌ای سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و تضعیف روند تصمیم‌گیری آن خواهد شد.

این اقدامات در بردارنده تاثیرات منفی برای تحقق کامل و موثر هدف اصلی منع گسترش سلاح شیمیایی است. هدف اصلی این روند یعنی از بین بردن سلاح‌های شیمیایی هنوز به دلیل شکست آشکار توسط ایالات متحده به عنوان یکی از طرف‌های اصلی، محقق نشده است.

برای جلوگیری از این وضعیت، روند فعلی در این شورا و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی که تنها براساس اهداف برخی کشورها با انگیزه سیاسی آغاز شده است، باید متوقف شود. ما آماده‌ایم که برای بازگرداندن اقتدار سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و ترویج اجرای کامل و بدون تبعیض منع اشاعه، هر آنچه در توان ما است انجام دهیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала