ایران: آژانس انرژی اتمی درخواست دیگری برای بازرسی ندارد

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران: آژانس انرژی اتمی درخواست دیگری برای بازرسی ندارد
ایران: آژانس انرژی اتمی درخواست دیگری برای بازرسی ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام داشت کشورش با انجام درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب موافقتنامه پادمان یا پروتکل الحاقی مشکلی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص همکاری کشورش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان داشت: در این گونه امور سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب اصولی است که برای خود قائل شده است، اینگونه نیست که هر بار یک نوع رفتار و عکس‌العمل نشان دهیم بلکه رفتار ایران مبتنی بر قواعدی است که نظام تعیین کرده و نمی‌توانیم از این اصول تخطی کنیم.

صالحی افزود: در برخی موارد تعهدی برای کشور ایجاد نمی‌کنیم و طبیعتا به هیچ محدودیتی پایبند نیستیم زیرا تعهدی نداده‌ایم، اما وقتی تعهدی می‌دهیم به آن پایبند هستیم و خودمان را به آن ملتزم می‌دانیم. این موضوع را مقام معظم رهبری نیز بارها در مواردی بیان کرده‌اند و فرموده‌اند «ایران هر تعهدی که بدهد به آن ملتزم است». این یک اصل مهم است که جمهوری اسلامی ایران آن را رعایت می‌کند. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این چهارچوب تعریف می‌شود.

صالحی: ایران اهل مذاکره و منطق است - اسپوتنیک ایران
صالحی: ایران اهل مذاکره و منطق است

وی بیان داشت: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات، درخواستی از ایران داشته باشد، با انجام آن مشکلی نداریم؛ یعنی باید خواسته‌های آژانس بین‌المللی در چارچوب موافقتنامه پادمان یا پروتکل الحاقی باشد و متقن، منطقی و دارای توجیه ارزیابی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: در مساله اخیر بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران هیچ به گاه به آژانس نگفته بود، به شما اجازه بازرسی از جایی را نمی‌دهیم، اصلا چنین چیزی را نگفته بودیم. بلکه آن ها درخواست داشتند و چند ماه بود که از این درخواست آن‌ها می گذشت، وقتی این درخواست را مطرح کردند، در سازمان انرژی اتمی، ابعاد حقوقی و فنی درخواست را مورد ارزیابی قرار دادیم و مشخص شد اشکالاتی در این خواسته وجود دارد که آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس کردیم و گفتیم درخواست شما اشکالات فنی و حقوقی دارد و اگر این ها را رفع کنید، می‌توانیم با شما همکاری کنیم.

صالحی تصریح کرد: با گفت‌وگوهایی که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، طبیعتا آن‌ها انتظار داشتند وقتی درخواستی می‌کنند، ایران واکنش سریعی را انجام دهد، از سوی دیگر رفتار ما نیز طبیعی بود زیرا تا زمانی که قانع نشدیم، اجازه بازرسی‌ها را به آژانس ندادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه زمان بازدید دوم آژانس از مکان مورد درخواست بین ایران و آژانس مشخص است، اما زمان آن را به صورت عمومی اعلام نمی‌کنیم، تاکید کرد: مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند، براساس اطلاعاتی که دارند، بعد از بازرسی از دو محل تعیین شده، درخواست دیگری ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала