شکایت ایران از آمریکا در لاهه وارد مرحله تازه‌ای شد

© AP Photo / Mike Corderشکایت ایران از آمریکا در لاهه وارد مرحله تازه‌ای شد
شکایت ایران از آمریکا در لاهه وارد مرحله تازه‌ای شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جلسات بررسی صلاحیت دیوان لاهه در پرونده شکایت ایران از آمریکا در نقض عهدنامه مودت روز دوشنبه آغاز می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام نیوز، دولت ایران در واکنش به اعمال تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا در 25 تیر1397 شکایتی را علیه ایالات متحده با استناد به نقض عهدنامه مودت سال 1955 نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرح نمود.  

اعلام شکایت ایران از آمریکا به لاهه - اسپوتنیک ایران
اعلام شکایت ایران از آمریکا به لاهه

دولت جمهوری اسلامی ایران هم زمان با ثبت این شکایت از دیوان بین المللی دادگستری درخواست کرد با توجه به آثار زیان بار این تصمیم دولت آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های یک‌جانبه که  نقض آشکار مفاد عهدنامه 1955 به شمار می‌آیند، با صدور قرار موقت خطاب  به  آمریکا، این دولت را ملزم به توقف اجرای تصمیم غیرقانونی خود تا زمان صدور رای نهایی کند.

در ادامه و با برگزاری جلسات دادگاه، با صدور حکم علیه تحریم‌های یکجانبه و قرار موقت، دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد.

به این ترتیب دیوان لاهه دستور موقتی را صادر کرد و برای حفظ حقوق ایران، ایالات متحده را ملزم کرد که نسبت به رفع موانع صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود.  با این حال و در عمل آمریکا به این دستور موقت تاکنون عمل نکرده است. 

لازم به ذکر است که مبنای صلاحیت دیوان در پرونده شکایت ایران علیه آمریکا، انعقاد عهدنامه مودت میان دو کشور در سال 1334 است که در آن شرط رجوع به دیوان بین المللی دادگستری برای رفع اختلالات ناشی از اجرا یا تفسیر عهدنامه پیش بینی شده است. خاطرنشان می‌شود که ایالات متحده هم اکنون از این عهدنامه خارج شده اما این خروج تاثیری بر پرونده های مطروحه فعلی ندارد. 

همچنین دیوان بین المللی لاهه در بیانیه ای اعلام کرد که استماع اولیه به اعتراض مطرح شده از سوی آمریکا اختصاص خواهد یافت.  این جلسه به دلیل وجود بیماری کووید-19 به صورت ویدیویی برگزار خواهد شد و از طریق  پایگاه اینترنتی دادگاه لاهه و شبکه اینترنتی سازمان ملل به صورت زنده پخش می شود.  این در حالی است که اعضای دادگاه در روند جلسه شفاهی در دیوان لاهه حضور دارند و نمایندگان طرف های این پرونده آنلاین در این جلسه شرکت می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала