کمالوندی: قادریم سانتریفیوژهای نسل 6، 8 و 9 را در آینده ای نزدیک تولید کنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کمالوندی: قادریم سانتریفیوژهای نسل 6، 8 و 9 را در آینده ای نزدیک تولید کنیم
کمالوندی: قادریم سانتریفیوژهای نسل 6، 8 و 9 را در آینده ای نزدیک تولید کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: اینکه ما تولید اورانیوم غنی شده بالای 300 کیلوگرم داریم امر خاصی نیست، چرا که ایران بر اساس تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده است که دیگر به سقف تعیین شده برای تولید مواد هسته‌ای در چارچوب برجام متعهد نیست و لزومی ندارد که جزییات این تولید در اختیار دیگران قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اینکه ما تولید اورانیوم غنی شده بالای 300 کیلوگرم داریم امر خاصی نیست، چرا که ایران بر اساس تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده است که دیگر به سقف تعیین شده برای تولید مواد هسته‌ای در چارچوب برجام متعهد نیست و لزومی ندارد که جزییات این تولید در اختیار دیگران قرار گیرد. صرفا اطلاع آژانس از روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز است که آن هم در جای خود انجام می‌شود.

ابراز امیدواری پمپئو به توافق درباره كنترل تسلیحات هسته ای - اسپوتنیک ایران
ابراز امیدواری پمپئو به توافق درباره كنترل تسلیحات هسته ای

وی افزود: طبق گزارش آژانس میزان تولید آب سنگین ما کمتر از 130 متریک تن است. البته ما از ابتدا در قالب برجام هم اعلام کردیم که تولید بیش از 130 تن را برای صادرات عرضه می‌کنیم، نگفتیم که بیش از 130 تن تولید نمی‌کنیم. فروش خوبی از فراورده‌های آب سنگین (دوتره) داشتیم که به لحاظ تحقیقاتی و دارویی مورد توجه موسسات و کشورهای مختلف در این زمینه است و ده‌ها میلیون دلار از این محل نیز در شرایط فعلی درآمد داشته‌ایم و طبیعی است این مساله برای آمریکا خوشایند نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اساسا آمریکا به دنبال آن بوده و هست که بازار بین‌المللی را به روی ایران ببندد چرا که فکر می‌کردند اگر ایران نتواند محصول خود را به فروش برساند به دنبال آن کارخانه تولید آب سنگین نیز بسته خواهد شد اما ما امروز هر دو کار را داریم پیش می‌بریم، هم تولید می‌کنیم هم محصول را به فروش می‌رسانیم. اکنون بیشتر از نیازمان برای راکتور اراک محصول آب سنگین در اختیار داریم و برنامه فروش آب سنگین را به طور جدی نیز دنبال می‌کنیم.

وی گفت: ما اکنون بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و می‌توانم بگویم با روند فعلی ماهانه بین 250 تا 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند، این در حالی است که این میزان تولید با تعداد کمتری از سانتریفیوژهای نسل اول و با تعداد کمی از سانتریفیوژهای پیشرفته به دست آمده است.

کمالوندی درباره تولید سانتریفیوژهای نسل جدید گفت: روند تحقیق و تولید در بخش سانتریفیوژهای نسل جدید خوب و قابل توجه است. نسل ماشین‌های IR-6 ، IR-8 و IR-9 به خوبی در حال تست هستند و اکنون در مرحله تکمیل تحقیقات هستیم به شکلی که این ماشین‌ها روز به روز بهینه‌تر و کارآمدتر می‌شوند و اگر در آینده نزدیک تصمیم به تولید صنعتی این ماشین‌ها باشد با اطمینان می‌توانیم امکان تولید صنعتی آن ها را فراهم کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала