یوزهای ایرانی در خطر انقراض تصادفی

© AFP 2023 / Jean-Christophe Verhaegenیوزپلنگ
یوزپلنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی:اطلاعاتی که از تعداد یوزها در حال حاضر داریم مربوط به گزارش‌هایی است که محیط‌بان‌های مناطق ارائه می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، روز نهم شهریورماه به یاد آسیب دیدنِ گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستان بافق روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام گرفته است.

مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در ادامه گفت:«اینکه چند فرد یوز در ایران باقی مانده‌اند، از لحاظ آماری از پایش یوزها در بدترین شرایط اطلاعاتی قرار داریم. چون هنوز مجوز رسمی برای دوربین گذاری و سرشماری در سال جاری صادر نشده در حالی که سال قبل از نیمه تابستان دوربین گذاری‌ها با مجوز رسمی انجام شد.

پلنگ ایرانی در تلاش برای خوردن راننده بیل مکانیکی + ویدئو - اسپوتنیک ایران
پلنگ ایرانی در تلاش برای خوردن راننده بیل مکانیکی + ویدئو

اطلاعاتی که از تعداد یوزها در حال حاضر داریم مربوط به گزارش‌هایی است که محیط‌بان‌های مناطق ارائه می‌کنند و پیگیر آن هستیم تا زمانی که دام‌ها وارد مناطق تحت حفاظت نشده به پایش بپردازیم.

پیش‌بینی می‌کنم تا اواخر آبان و اوایل آذرماه که هنوز دام‌ها وارد مناطق نشده‌اند، این شرایط فراهم باشد. با تکیه بر آخرین منابع جهانی درباره آمار یوزها که یک مقاله جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ و یک کتاب اکولوژی یوزها است، برآورد شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ فرد یوز در ایران وجود دارد که احتمالاً کمتر از ۴۰ فرد یوز هم باقیمانده است.

اکنون هیچ شواهدی از افزایش جمعیت یوزها در کشور وجود ندارد، اگر واقعیت‌نگر باشیم باید بگوییم جمعیت یوزها رو به کاهش است.

در حال حاضر اوضاع یوزها به جایی رسیده که حفظ گونه ارجح‌تر است، یوزه‌ای ایرانی در شرایط انقراض تصادفی قرار گرفته‌اند و ممکن است هر روز بر اثر تصادف، حمله سگ و ...در محل زیستشان تلف شوند، البته حفاظت از زیستگاه‌ها هم باید ادامه یابد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала