آغاز مطالعه جهش و سرعت تغییرات ویروس کووید

© Photo / Unsplash/Fusion Medical Animationهسته ویروس کرونا
هسته ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: درصدد هستیم تفاوت رفتار ویروس در بدن افراد فوت شده و بهبودیافته را شناسایی کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، دکتر محمود تولایی استاد ژنتیک و از محققان در زمینه توالی یابی ویروس کرونا گفت که درصدد هستیم تفاوت رفتار ویروس در بدن افراد فوت شده و بهبودیافته را شناسایی کنیم.

وی در ادامه توضیح داده افزود:«حدود دو سوم بیماران اولیه‌ای که در ووهان چین به کرونا مبتلا شدند از یک بازار حیوانات خرید کرده بودند. بازاری که در آن علاوه بر حیوانات دریایی بیش از ۱۰۰ نوع حیوان دیگر هم از جمله خفاش، پنگولین، روباه، سگ، خوک و حتی طیور فروخته می شده است.

با توجه به اطلاعات ژنتیکی منتشر شده، ویروس کرونای ۲۰۱۹ یا مستقیماً از خفاش و یا از طریق یک واسط حیوانی دیگر، به انسان منتقل شده است. زمانیکه محققان به تفاوت‌های پاسخ به درمان و تغییر شرایط بالینی بیمار پی می‌برند تلاش می‌کنند تا با توالی یابی ژنوم ویروس گام‌هایی در راستای درمان و تشخیص بهتر بردارند.

قیمت توله شیر در بازار سیاه تهران  + جزئیات  - اسپوتنیک ایران
قیمت توله شیر در بازار سیاه تهران + جزئیات

به واسطه تحقیقات درصدد هستیم به صورت معنا داری، تفاوت رفتار ویروس در بدن افراد فوت شده و بهبودیافته را شناسایی کنیم. اکنون با تیمی از محققان، ژنوم بخش گیرنده ویروسی در بدن تعدادی از فوتی‌های ناشی از کرونا را با تعدادی از بهبودیافته نسبی مقایسه کرده‌ایم.

در بررسی‌های بیوانفورماتیکی با ردیابی ویروس از نظر فیلوژنتیکی، می‌توانیم ببینیم که ویروس موجود در کشور، نزدیک به ویروس فعال در کدام کشور است، افزود: ژنوم کرونای ۲۰۱۹ هشتاد درصد مانند ژنوم ویروس کرونای ۲۰۰۳ است که باعث اپیدمی سارس شد؛ اما مقایسه کرونای ۲۰۱۹ با ویروس کرونا که در حال حاضر در خفاش‌های همان منطقه هستند شباهت بسیار بالاتری حدود ۹۶ درصد را نشان می‌دهد form Yunnan Provinci. (Rhinolophus affinis) (Bat-cov –RaTG۱۳ form horseshoe bat)). به همین دلیل تقریباً مطمئن هستیم که خفاش‌های خاص منبع اصلی و اولیه ویروس کرونای ۲۰۱۹ هستند.

ویروس‌های کرونای ۲۰۱۹ و کرونای ۲۰۰۳ از پروتئین خاصی که روی سطح شان دارند استفاده می‌کنند تا سلول‌های انسان را آلوده کنند. اسم این پروتئین spike یا S است. پروتئین S به یک پروتئین روی سطح سلول‌های انسان می چسبد و از این طریق انسان را آلوده می‌کند.

پروتئین هایی که مراحل اولیه رشد جنین را کنترل می کنند شناسایی شدند - اسپوتنیک ایران
پروتئین هایی که مراحل اولیه رشد جنین را کنترل می کنند شناسایی شدند

نام این پروتئین هم ACE۲ است. اتصال ای سی ای ۲ و S از طریق ۶ نقطه کلیدی (امینو اسید) روی S انجام می‌شود. مطالعه ژنوم کرونای ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که فقط یکی از این ۶ امینو اسید مانند ۶ امینواسید کلیدی در کرونای ۲۰۰۳ است. این نشان می‌دهد که محل اتصال S با ای سی ای ۲ در کرونای ۲۰۰۳ و کرونای ۲۰۱۹ کاملاً متفاوت است. به زبان ساده‌تر S در کرونای ۲۰۱۹ در مقایسه با کرونای ۲۰۰۳ از زاویه دیگری به ای سی ای ۲ می چسبد.

مقایسه ژنوم کرونای ۲۰۱۹ با ژنوم ویروس کرونا که در حال حاضر در خفاش‌ها هستند (Bat-CoV –RaTG۱۳) نشان می‌دهد که ۴ تا از این ۶ امینو اسیدهای کلیدی عیناً مثل هم هستند. جالب‌تر آنکه وقتی ژنوم کرونایی که به تازگی پنگولین ها را آلوده کرده بود بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم هر ۶ امینو اسید کلیدی عیناً مثل همان امینواسیدهای کرونای ۲۰۱۹ هستند. برای همین تصور می‌شود که پنگولین احتمالاً همان حیوان واسطی بوده که کرونا را به انسان منتقل کرده است.

ویروس‌های کرونای ۲۰۱۹ و کرونای ۲۰۰۳ از پروتئین خاصی که روی سطح شان دارند استفاده می‌کنند تا سلول‌های انسان را آلوده کنند. اسم این پروتئین spike یا S است. پروتئین S به یک پروتئین روی سطح سلول‌های انسان می چسبد و از این طریق انسان را آلوده می‌کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала