رشد منفی موالید برای چهارمین سال متوالی در ایران

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehرشد منفی موالید برای چهارمین سال متوالی در ایران
رشد منفی موالید برای چهارمین سال متوالی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: ایران از نظر جمعیت در جایگاه سوم منطقه، نهم آسیا و هجدهم جهان است و آمار موالید در کشور برای چهارمین سال متوالی رشد منفی پیدا کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، جلسه سیاست های کلی جمعیت روز یکشنبه ٩٩/٦/٢، با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزرا دکتر پور اصغری معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران، معاونان و مدیران مرکز آمار ایران در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

افزایش همزمان طلاق و زاد و ولد در شرایط اپیدمی کروناویروس
 - اسپوتنیک ایران
افزایش همزمان طلاق و زاد و ولد در شرایط اپیدمی کروناویروس

در این جلسه دکتر جهانگیری از موضوع جمعیت به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه های اقتدار ملی در همه کشورها یاد کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست در برنامه هفتم توسعه توجه جدی و ویژه ای به سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام رهبری داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ایران به عنوان کشوری که سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده باید بتواند با سیاستگذاری‌های مناسب ،تدابیری را برای افزایش نرخ باروری اتخاذ کند تا فرصت طلایی جمعیت جوان کشور همچنان حفظ و تقویت شود.

جهانگیری ضمن اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با کاهش نرخ باروری در کشور گفت: هنوز به نقطه نگران کننده در رابطه با کاهش نرخ باروری نرسیده‌ایم، اما آمارها بیانگر اخطار و هشدارهای جدی نسبت به کاهش رشد جمعیت و نرخ باروری در کشور است و باید برنامه‌های دقیقی را برای حل این مشکل تدوین کنیم.

وی با اشاره به این که در سال ۹۳ شاهد بدترین روند نرخ جمعیت در کشور بوده‌ایم، گزارشی از جمعیت کشور و متوسط رشد سالانه آن طی سال‌های گذشته ارائه کرد و در خصوص نرخ باروری در ایران و مقایسه با کشورهای دیگر منطقه توضیحاتی داد. 

حسین زاده با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص ثبتی مبنا شدن سرشماری عمومی نفوس و مسکن افزود: با توجه به ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی در اجرای این مصوبه، با اطلاعات روزآمد حاصل از این روش سرشماری، رصد شاخص های آماری سیاست های کلی جمعیت، به مراتب کارآمدتر از گذشته شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که ساختار سنی جمعیت از اهمیت بالایی در کنار حجم جمعیت برخوردار است ، گفت : پیش بینی های رسمی مرکز آمار ایران از تحولات آینده جمعیت کشور در چهار سناریو منتشرشده که یکی از سناریوها یعنی کاهش ملایم باروری مورد اجماع در کمیته آمار بخشی جمعیت، ذیل شورای عالی آمار قرار گرفته و از سویی در تمامی این سناریوها روند رشد جمعیت همچنان کاهشی است و حتی در مواردی توقف رشد جمعیت و منفی شدن آن نیز پیش بینی شده است.

در این جلسه دکتر پور اصغری معاون سازمان برنامه و بودجه کشور ، ضمن بیان تصویری آماری از وضع موجود، در مورد اهداف سیاست های کلان در خصوص افزایش کمی و کیفی جمعیت از قبیل جایگاه جمعیت ایران، موالید، فرزند آوری، تحکیم خانواده، سالمندی و توانمند سازی، تراکم و آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی، گزارش مبسوطی را ارائه نمود.

در ادامه این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای کاهش مرگ و میر، مراقبت‌های قبل و پس از زایمان، آموزش و مشاوره‌های قبل، حین و پس از ازدواج، ایجاد کلینیک‌های ناباروری و پوشش بیمه‌ای برای داروها و درمان ناباروری، گفت: البته اصلاح نرخ باروری و افزایش جمعیت فقط به موضوعات بهداشتی و درمانی منحصر نمی‌شود و نیازمند تغییر در فرهنگ و نگرش جامعه و اصلاح شرایط اقتصادی کشور نیز است.

در ادامه این جلسه برخی از مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی پیشِ‌رو نظیر استمرار روند کاهشی رشد جمعیت، کاهش نرخ باروری، رشد سه ‌برابری جمعیت سالمند و روند کاهشی آمار ازدواج نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های متولی اجرای سیاست‌های کلی جمعیت به‌ صورت جدی اجرای این سیاست‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و گزارش اقدامات انجام‌شده را ظرف سه ماه آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала