تعهدات ارزی و بازگشت ۱۳ میلیارد یورو به کشور

© Photo / Pixabay / Gerd Altmann یورو
یورو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس سازمان توسعه تجارت:کمتر از ۱۰ درصد صادرکنندگان، تعهدات ارزی خود را ایفا کردند.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از خبرگزاری «ایرنا»، حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که حدود ۹.۵ درصد از صادرکنندگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند که به موجب آن ۱۳ میلیارد یورو به کشور بازگشته است.

وی افزود:« طبق دستورالعمل کمیته رسیدگی که با حضور نمایندگان از سازمان توسعه تجارت، گمرک، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی برگزار می شود،  در خصوص تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی افرادی که ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانده‌اند تصمیم گیری می شود.

افراد دارای کارت بازرگانی به دو گروه تولیدی و غیرتولیدی تقسیم می شوند. صادرکنندگانی که در دسته واحدهای تولیدی قرار دارند تا ۳۱ شهریورماه مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند که در غیر اینصورت کارت بازرگانی آنها تعلیق خواهد شد که البته این زمان تعیین شده، مهلتی برای ایفای تعهدات ارزی نیست بلکه برای تعامل با بانک مرکزی برای جلوگیری از تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی صادرکنندگان تعیین شده است.

آمریکا خواهان صادرات برق از کشورهای عربی منطقه به عراق است - اسپوتنیک ایران
آمریکا خواهان صادرات برق از کشورهای عربی منطقه به عراق است

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، کارت بازرگانی صادرکنندگانی که اقدامی برای ایفای تعهدات ارزی خود انجام نداده اند در پایان مردادماه تعلیق شده است و افرادی که یک تا ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده اند تا ۱۵ شهریور فرصت تعامل با این نهاد را خواهند داشت.

بر همین اساس طی جلساتی در یک ماه گذشته با ۳۰۰ شرکتی که هیچ درصدی از تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده اند،  به تفاهمی دست پیدا کردیم و بر همین اساس حدود ۶۰۰ میلیون دلار تعهدات آنها رفع شده است.

طی سال های ۹۷ و ۹۸، ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده با کارت های مختلف بازرگانی به ثبت رسیدند. حدود دو هزار شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند و ۱۳ میلیارد یورو ارز را به کشور برگرداندند که باید تدابیری برای تشویق آنها داشته باشیم؛ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده‌اند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آنها تعهدی زیر ۱۰۰ هزار یورو دارند که جمع آن رقم بزرگی نمی شود.

تاکنون اقدام به ابطال کارت های بازرگانی نکرده ایم اما بعد از پایان مهلت اعلام شده ارزیابی های صورت خواهد گرفت تا برخی از این کارت ها را باطل اعلام کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала