تصویری از شلیک موشک کروز دریایی ابومهدی+عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / انتشار فیلم شلیک موشک‌های بالستیک سپاه ایران از زیر زمین
انتشار فیلم شلیک موشک‌های بالستیک سپاه ایران از زیر زمین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو موشک جدیدی که ایران اخیرا از آنها رونمایی کرد با واکنش های زیادی در جهان همراه شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، موشک کروز دریایی «ابومهدی» در حالی برای اولین بار به نمایش درآمد که پیش از آن، نیروهای مسلح ایران از انواع متنوع کروزهای دریایی با بردهای مختف از 25 تا 350کیلومتر را در اختیار داشتند.

پس از رونمایی موشک کروز دریایی ابومهدی، برخی از کاربران در فضای مجازی ایجاد شبهه کردند، ازجمله اینکه این موشک را نمونه دیگری از موشک هویزه با رنگ آمیزی متفاوت خواندند.

موشک کروز دریایی «ابومهدی» در حالی برای اولین بار به نمایش درآمد که پیش از آن، نیروهای مسلح ایران از انواع متنوع کروزهای دریایی با بردهای مختف از 25 تا 350کیلومتر را در اختیار داشتند.

این موشک‌ها از ابتدا برای بردهای بلند طراحی شده بودند از این رو تنها با تغییر سامانه هدف‌یابی آنها و استفاده از رادار فعال (برای کروزهای دریایی)، تغییر نوع سرجنگی به نوع مخصوص عملیات ضدکشتی و حذف سامانه‌های ناوبری و هدایت مخصوص موشک های کروز زمینی (TERCOM و DSMAC) و استفاده از ناوبری تلفیقی GPS/INS امکان دستیابی به یک موشک کروز ضدکشتی با برد مشابه وجود داشت.

این امکان فنی با موشک «ابومهدی» در عمل به واقعیت تبدیل شده و برد بالای 1000 کیلومتری برای موشک های ضدکشتی ایرانی به دست آمد. این امر سبب شد تا به یکباره دست بلند ایران در دفاع زودهنگام از سواحل خود در برابر شناورهای مهاجم دشمن به 3 برابر افزایش یابد.

در موشک ابومهدی از موتور توربوجت از خانواده «طلوع» استفاده شده است که سابقه عملیاتی پررنگ و طولانی مدتی در پهپادهای کرار و موشک های کروز خانواده نور و قادر و قدیر از خود بر جای گذاشته است.

به واسطه قابلیت های مناسب کنترل رانش این نوع موتور و وجود سوخت کافی که در بدنه بزرگتر موشک کروز جدید جای می گیرد و نیز نوع بال‌ها، موشک ابومهدی امکان پرواز با گستره سرعتی متنوعی را دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала